TEST: MG ZS 2024 1.0 T-GDI MT Exclusive - gdy Dacia jest zbyt toporna
Szukając budżetowego samochodu niekoniecznie jesteśmy skazani na Dacię. Ciekawą alternatywę oferują chińskie marki, w tym MG, którego najtańszy SUV ZS stara się usilnie przekonać do siebie nie tylko ceną.
Z testu dowiesz się o:
Chińczycy weszli na rynek szybko i z przytupem. Dość powiedzieć, że należy do nich blisko 5% rynku nowych aut w Polsce (dane za okres styczeń-luty 2025), a w 2024 roku MG zostało 20. najpopularniejszą marką nowych aut w Polsce. Drugim najchętniej wybieranym modelem rodem z Chin było MG ZS, na które zdecydowało się 1464 klientów. Żeby było jeszcze ciekawiej, w grudniu 2023 r. MG ZS było najpopularniejszym nowym autem w Hiszpanii. Samochód co prawda w sierpniu 2024 roku doczekał się następcy, którego niedawno miałem okazję sprawdzić, jednak dotychczasowy model nadal jest oferowany jako ZS Classic, jednak wyłącznie z wolnossącym silnikiem benzynowym 1.5 i 5-biegową skrzynią manualną. Ja jednak miałem sposobność przetestować turbodoładowany wariant 1.0 T-GDI z 6-biegową skrzynią ręczną i parę wniosków mogę wysnuć.
Mały spoiler...
Na początek pozwolę sobie na parę spoilerów z testu nowego ZSa. - W zasadzie większość wad poprzednika została wyeliminowana - właśnie tym zdaniem spuentowałem test najnowszego MG ZSa... Z kolei jego poprzednika podsumowałem w tym samym materiale następującym zdaniem: Jakby tylko dać mu lepszy napęd i nowocześniejsze multimedia. A zatem czy "stare" MG ZS faktycznie jest takim słabym autem? Nic z tych rzeczy, po prostu pewne aspekty zdradzają, że jest on starszą konstrukcją, gdyż zadebiutował już w 2017 roku, a w 2019 roku doczekał się liftingu.

Przekonaj się jak wypadło nowe MG ZS w teście: MG ZS Hybrid+ Exclusive test na chinskiesamochody.pl
Stary ZS ładniejszy od nowego
Przede wszystkim muszę wspomnieć o jednej przewadze starego ZSa nad nowym. Chodzi o stylistykę i proporcje nadwozia. Dawny ZS, obecnie ZS Classic, stawia na dynamiczny design, jako pierwszy model w gamie wprowadził nową estetykę Emotional Dynamism i jest adresowany do przedstawicieli pokolenia Z. Samochód ma wyrazisty przód z charakterystycznym sześciokątnym grillem i klinowatymi reflektorami LED, a zwarta sylwetka z unoszącą się ku górzek ku tyłowi górze linią okien jest typowa dla współczesnych crossoverów. Z tyłu znajdziemy dość masywne lampy LED i dwie trapezoidalne atrapy wydechu. Ciekawostką jest uchwyt do otwierania bagażnika ukryty pod logo marki. Całość w połączeniu z opcjonalnym lakierem Battersea Blue metalik za 2250 zł prezentuje się atrakcyjnie.

MG ZS I - wymiary i bagażnik
MG ZS I mierzy 4,32 m długości, a zatem jest o ponad 10 cm krótsze od następcy, plasując się tak naprawdę między segmentami B i C. Jego rozstaw osi liczy 2,58 m. Co ciekawe, ma on nieco większy bagażnik niż jego następca (448 litrów vs 443 l), jednak wynika to w dużej mierze z obecności baterii układu hybrydowego w nowym ZSie. Wracając jeszcze do starszego modelu, bagażnik jest ustawny i pomieści bez problemu komplet wakacyjnych walizek. Prześwit liczy 175 mm.

Stylowa i dobrze wykończona kabina
Pora na kabinę. Ta na pierwszy rzut oka wygląda zgrabnie i pasuje do lifestylowego stylu samochodu. Mamy bowiem ozdobne czerwone przeszycia, okrągłe nawiewy po bokach tapicerkę z czarnej ekoskóry z logo MG , imitujące aluminium srebrne listwy czy wzór karbonu na połaciach ekoskóry na panelach drzwi i boczkach foteli. Sam kokpit delikatnie zwrócono w stronę kierowcy. Centrum dowodzenia stanowi natomiast 10,1-calowy dotykowy wyświetlacz systemu infotainment, natomiast przed kierowcą oferowane wyłącznie w topowej wersji Exclusive cyfrowe zegary. Miłym ukłonem w stronę klasycznych rozwiązań jest tradycyjna dźwignia ręcznego.

Do jakości wykończenia nie mam większych uwag. Jest tu zaskakująco dużo miękkich tworzyw, szczególnie dobre wrażenie robią szeroki pas z ekoskóry z czerwonym przeszyciem przed pasażerem oraz miękkie obicia konsoli środkowej z ekoskóry, również z kontrastowymi czerwonymi przeszyciami. Góra kokpitu jest miękka, podobnie jak podłokietnik i panele, a twarde są jedynie boczki drzwi. Spodobała mi się też kierownica z grubym i perforowanym wieńcem. Co równie istotne, spasowanie też jest solidne i nic tu nie trzeszczy nawet na większych nierównościach. Nieźle jak na auto kosztujące 90 tys. zł i znacznie lepiej od poziomu jaki prezentuje Dacia.
...Za to multimedia kiepskie
Znacznie więcej zastrzeżeń mam do ergonomii, a ściślej ujmując do systemu multimedialnego. Ekran oferuje przeciętną reakcję na dotyk, sam system działa wolno i ma przestarzałe grafiki, w dodatku oferuje tylko przewodowego Apple CarPlay'a. Co więcej, klimatyzacja jest manualna i sterujemy nią za pomocą przycisków, co jest mniej wygodne od tradycyjnych pokręteł. Również jakość kamer 360 do najlepszych nie należy. Cóż, jak na samochód dedykowany dla pokolenia Z, wygląda to dość słabo. Dobrze chociaż, że cyfrowe zegary są czytelne i łatwe w obsłudze, choć możliwości ich konfiguracji są ograniczone.

Sporo miejsca i bogate wyposażenie z kilkoma zaskakującymi brakami
Trudno mi narzekać na przestronność, gdyż z przodu miejsca nie brakuje w żadnym kierunku, a fotele są wygodne i mają podgrzewane siedziska, a ten od kierowcy również elektryczną regulację. Z tyłu również nie brakuje przestrzeni na nogi, oczywiście jak na gabaryty pojazdu, jednak pasażerom o wzroście powyżej 1,85 m może brakować przestrzeni nad głową. Plus za dwa porty USB-A z tyłu, minus za brak podłokietnika i osobnych nawiewów. Wyprofilowanie kanapy do najlepszych nie należy - ma ona zbyt płaskie siedzisko i zapewnia niedostateczne podparcie ud.

Jeśli chodzi o wyposażenie, nie brakuje zarówno pozytywnych jak i negatywnych zaskoczeń. Z pozytywów mamy m.in. dach panoramiczny, tempomat, multimedia z nawigacją i Apple CarPlay'em oraz AndroidAuto, cyfrowe zegary, podgrzewane fotele, tempomat, elektryczną regulację fotela kierowcy, kamery 360 stopni, dostęp bezkluczykowy, 4 porty USB-A czy system monitorowania uwagi kierowcy. Z drugiej strony przy tylu gadżetach dziwi brak automatycznej klimatyzacji, w dodatku brakuje też będących obecnie normą portów USB-C czy ładowarki indukcyjnej. Pamiętajmy jednak, że auto kosztuje około 90 tys. zł, więc pewne braki można mu wybaczyć.
MG ZS 2024 1.0 T-GDI 6MT - osiągi i spalanie
Wspomniałem na początku, że przydałby się lepszy napęd. Pod maską znajdziemy bowiem turbodoładowaną jednostkę R3 1.0 T-GDI rozwijającą 111 KM i 160 Nm. Napęd trafia na przód za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 11,2 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Napęd ten wydaje się być zatem dobry do takiego auta, jednak to tylko pozory.

Co prawda silnik jest dość kulturalny i przyzwoicie wyciszony jak na trzycylindrówkę, jednak w praktyce jego osiągi są po prostu słabe. Trzeba utrzymywać wysokie obroty, by liczyć na jakiekolwiek przyspieszenie, mimo, że mamy do czynienia z turbodoładowanym silnikiem. Ma on jednak sporą turbudziurę i kiepską elastyczność. Zaskakuje to tym bardziej, że podobne motory Stellantisa czy VW zapewniają znacznie lepsze osiągi. Sama skrzynia biegów pracuje dość przyjemnie, jednak trzeba przywyknąć do pracy sprzęgła.
Taka charakterystyka odbija się też negatywnie na spalaniu, które średnio w teście wyniosło jakieś 8 l/100 km, czyli o jakiś 1-1,5 l więcej od europejskich rywali. Nie pomaga w tym stosunkowo niska masa pojazdu (1259 kg) i 6-biegowa skrzynia. W korkach uzyskałem ponad 13 l/100 km, co jest wręcz absurdalnym wynikiem jak na takie auto, zaś poza godzinami szczytu będzie to około 9-10 l/100 km. Na drogach lokalnych zejdziemy do niezbyt imponujących 6,2-6,5 l/100 km, zaś na autostradzie przy 130 km/h ZS potrzebuje około 8 l/100 km. Słabo, naprawdę słabo. Bak liczy 50 litrów.
Nie ma w nim grama sportu, za to jest komfortowo
Niech was nie zmyli jego wygląd - po ZSie próżno oczekiwać sportowego prowadzenia. Układ kierowniczy nie należy do najbardziej precyzyjnych, a hamulce do przesadnie skutecznych. Auto odwdzięcza się jednak sprawnym pochłanianiem nierówności i łatwością w manewrowaniu, co z pewnością docenimy w miejskiej dżungli. Krótko mówiąc to samochód stworzony raczej do spokojnej jazdy. Podczas jazdy autostradowej we znaki daje się natomiast słabe wyciszenie kabiny, co akurat jest normalne w przypadku aut w tym pułapie cenowym.
MG ZS Classic / ZS 2024 - cena, gwarancja, serwis
Gdy jednak weźmiemy pod uwagę cenę pojazdu, uśmiech ponownie pojawia się na twarzy. Bazowe MG ZS Classic Excite kosztuje 79 800 zł za wariant z silnikiem 1.5 o mocy 106 KM i 5-biegową skrzynią manualną. Odmiana Exclusive kosztuje 86 200 zł. Opisywany egzemplarz z silnikiem 1.0 T-GDI w konfiguracji Exclusive kosztował jako nowy w czerwcu 2024 roku 91 000 zł. MG daje gwarancję na 7 lat lub 150 000 km. Gwarancja na perforację wynosi 7 lat bez limitu przebiegu. Do tego MG oferuje specjalny program Assistance: 1. rok wliczony w cenę, a od 2. do 7. roku dla klientów, którzy posiadają pełną historię serwisową u dealera MG. oraz 7 lat bezpłatnych przeglądów (tzn. coroczna bezpłatna kontrola 7 głównych układów pojazdu). Sieć serwisów MG w Polsce jest rozwinięta - obecnie jest ich ponad 30 w całym kraju.
MG ZS I - usterki
Najwięcej skarg spływa na zawieszający się i wolno działający system multimedialny. W egzemplarzach z początku produkcji (lata 2017-2018) występowała usterka układu kontroli stabilności pojazdu (SCS), w efekcie czego auta były objęte akcją serwisową. Awariom ulegają także tempomat oraz automatyczne przekładnie, szybko zużywają się też hamulce i podnośniki klapy bagażnika. Ze zgłoszeń użytkowników z Wielkiej Brytanii można natomiast dowiedzieć się, że przednie zawieszenie jest podatne na zużycie (w tym rozpórki i tuleje), zdarzały się też przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą i utraty mocy silnika będącej następstwem zatkanego flitra powietrza lub paliwa bądź też katalizatora. Niektórzy wskazują też na nadmierne zużycie oleju. Problemy potrafi sprawiać też elektronika pokładowa, np. poprzez nagłe zapalanie się kontrolek na desce rozdzielczej, w tym od silnika, ABSu czy poduszek powietrznych.
MG ZS I - bezpieczeństwo
MG ZS nie wypadło zbyt dobrze w testach bezpieczeństwa Euro NCAP, zyskując tylko 3 gwiazdki. Za bezpieczeństwo dorosłych samochód otrzymał 71%, natomiast za poziom bezpieczeństwa dzieci tylko 51%, zaś za bezpieczeństwo pieszych 59%. Systemy bezpieczeństwa oceniono na 29%. Testy przeprowadzano w 2017 roku. Na szczęście jego następca wypadł już lepiej, zyskując 4 gwiazdki.
MG ZS - opinie użytkowników
Zobacz co sądzą użytkownicy o MG ZS: MG ZS opinie użytkowników na chinskiesamochody.pl
Co dostaniemy w cenie MG ZS?
W cenie MG ZS dostaniemy podobną wielkościowo Dacię Duster w środkowej wersji Expression z silnikiem 1.0 Eco-G o mocy 100 KM, wyposażonym w fabryczną instalację LPG i współpracującym z 6-biegową skrzynią manualną. Dacia oferuje niższe koszty eksploatacji, lepsze multimedia i nieco obszerniejszą kabinę (ma większy rozstaw osi), jednak ustępuje MG jakością wykończenia i wyposażeniem. Ma też krótszą gwarancję (3 lata lub 100 tys. km).
W podobnej kwocie dostaniemy też Citroena C3 Aircrossa w porównywalnej konfiguracji Yo Pack Plus z benzynowym silnikiem 1.2 o mocy 100 KM i 6-biegową skrzynią manualną. Samochód oferuje przestronniejszą kabinę i większe nadwozie (blisko 4,4 m długości), w dodatku dostaniemy w nim opcjonalny trzeci rząd siedzeń (za dopłatą 3200 zł). Citroen nie ma jednak tak estetycznie wykończonej kabiny i ustępuje MG wyposażeniem oraz warunkami gwarancji (2 lata bez limitu kilometrów).
Z drugiej strony podobnie skonfigurowana Skoda Kamiq 1.0 TSI 115 Selection z 6-biegową skrzynią manualną kosztuje już 134 400 zł, a zatem różnica sięga połowy ceny MG. Skoda oferuje jednak lepsze osiągi, jeszcze bogatsze wyposażenie (uwzględniając listę opcji) i estetyczną kabinę, ma też lepsze multimedia. Samochód jest jednak nieco mniejszy (4,25 m) i ma krótszą gwarancję, wynoszącą 2 lata bez limitu kilometrów.
MG ZS vs BAIC Beijing 3
Wśród chińskich rywali mamy BAICa Beijing 3, który kosztuje 84 900 zł, a w wyprzedaży rocznika 2024 nawet 78 900 zł. Samochód mierzy 4,32 m i korzysta z jednostki 1.5 T-GDI o mocy 136 KM i 6-biegowej skrzyni manualnej i jest przyzwoicie wyposażony, choć nie jest to poziom rywala. Ustępuje mu również pod kątem jakości wykończenia i warunków gwarancji (5 lat lub 100 000 km), jednak oferuje opcjonalną instalację LPG.
MG ZS vs MG3
Alternatywą dla MG ZSa jest też miejski hatchback MG3 (4,11 m długości), który w odmianie hybrydowej o mocy blisko 200 KM w wersji Standard kosztuje 87 950 zł, zaś w środkowej Excite 94 500 zł. Samochód oferuje znacznie lepsze osiągi (od 0 do 100 km/h w 8 s) i znacznie mniej pali (realnie między 5 a 5,5 l/100 km), przy tym ma nowocześniejsze multimedia i prawdopodobnie jako nowsza konstrukcja będzie mniej tracił na wartości. Z drugiej strony jest ciaśniejszy i ma mniejszy bagażnik, a w odmianach Standard i Excite ustępuje ZSowi wyposażeniem.
Zobacz jak wypadło MG3 w teście: MG3 Hybrid+ Exclusive test na Superauto.pl
MG ZS w ofercie chinskiesamochody.pl
W ofercie chinskiesamochody.pl znajdziecie kilkadziesiąt egzemplarzy MG ZS w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych, zarówno I jak i II generacji. Samochody są nowe i pochodzą z 2024, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na sięgające kilkunastu procent rabaty.
Sprawdź ofertę MG ZS leasing na chinskiesamochody.pl
Podsumowanie
Szczerze mówiąc MG ZSa należy traktować i oceniać przede wszystkim jako samochód budżetowy, jako alternatywę m.in. dla Dacii. Wówczas docenimy jego ciekawy design, funkcjonalną kabinę i estetycznie wykończony kokpit, w dodatku wyposażenie okazuje się całkiem bogate. Cena również wyraźnie wskazuje, że jest to samochód budżetówy, którego nie powinno się porównywać do znacznie droższych, lecz lepszych produktów koncernu Volkswagena czy Toyoty. Wtedy też będziemy w stanie przymknąć oko na niekoniecznie dopracowane multimedia czy słabe osiągi. Główną przeszkodą będzie jednak wysokie spalanie - pod tym kątem MG ustępuje rywalom i BAICowi, który oferuje instalację LPG, z drugiej pod wieloma innymi aspektami jest lepsze. Krótko mówiąc o wyborze w tym przypadku zadecydują indywidualne preferencje użytkownika.