Najwięksi chińscy eksporterzy samochodów? Chery przed BYD
Grupa Chery, właściciel marek Omoda i Jaecoo, osiągnęła historyczny wynik, eksportując ponad 5,17 miliona samochodów, co czyni ją największym chińskim producentem pod względem eksportu pojazdów. Ten imponujący rezultat potwierdza dominującą pozycję Chery na rynku międzynarodowym. W pierwszej połowie 2025 roku firma wyeksportowała blisko 550 tysięcy samochodów, utrzymując swoją przewagę nad konkurencją.

Tymczasem BYD, inny gigant chińskiego przemysłu motoryzacyjnego, szybko nadrabia dystans. W tym samym okresie BYD odnotował wzrost eksportu o 118,2%, osiągając wynik 443 098 wyeksportowanych pojazdów. Ta dynamiczna ekspansja pokazuje, że rywalizacja między Chery a BYD staje się coraz bardziej zacięta, a walka o pozycję lidera w eksporcie nabiera tempa.
Obie firmy znajdują się wśród 500 najcenniejszych przedsiębiorstw na świecie, choć BYD cieszy się obecnie lepszą pozycją w rankingach. Ich konkurencja nie tylko napędza innowacje, ale także zmienia układ sił w globalnym przemyśle motoryzacyjnym, gdzie chińskie marki coraz śmielej zdobywają nowe rynki.
Właściciel Omody i Jaecoo liderem - jeszcze
Chery, dzięki markom Omoda i Jaecoo, nie tylko ustanowiło rekord eksportu, ale także umocniło swoją pozycję jako lidera w chińskim przemyśle motoryzacyjnym. Do końca czerwca 2025 roku grupa wyeksportowała 54 937 pojazdów, co oznacza wzrost o 3,5% w porównaniu z analogicznym okresem 2024 roku. To kolejny dowód na stabilny rozwój firmy i jej zdolność do utrzymania przewagi w eksporcie.
W ramach promocji marki Jaecoo, Chery organizuje do końca sierpnia loterię, w której można wygrać hybrydowy model Jaecoo 7 SHS. Tego typu inicjatywy marketingowe przyciągają uwagę klientów na całym świecie, zwiększając rozpoznawalność marek należących do grupy. Sukces Chery opiera się na strategicznym podejściu do eksportu i oferowaniu nowoczesnych, konkurencyjnych pojazdów.
W 2024 roku Chery wyprzedziło inne chińskie marki, takie jak Changan czy Great Wall Motor, które uplasowały się za nim w rankingu eksportu. Jednak dynamiczny wzrost BYD wskazuje, że walka o pierwsze miejsce w kolejnych latach będzie niezwykle wyrównana, a Chery musi utrzymać tempo, by zachować swoją pozycję.
BYD dynamicznie rośnie i ma jasny cel
BYD, choć w 2024 roku zajął dopiero czwarte miejsce w eksporcie wśród chińskich producentów, w 2025 roku znacząco przyspieszył. Wzrost eksportu o 118,2% w pierwszej połowie roku pokazuje, że firma stawia na agresywną ekspansję międzynarodową. W tym okresie BYD wyeksportował 443 098 pojazdów, zbliżając się do wyników Chery i wyprzedzając inne marki, takie jak SAIC, które z wynikiem 242 571 eksportowanych samochodów znalazło się na trzecim miejscu.
Strategia BYD opiera się na różnorodności marek, w tym nowej iCAUR, której nazwa została zaprojektowana tak, by uniknąć konfliktu z Apple. Ten ruch pokazuje, jak chińskie firmy dostosowują się do globalnych realiów rynkowych, jednocześnie budując swoją obecność na świecie. Dynamiczny rozwój BYD jest wspierany przez inwestycje w nowoczesne technologie, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe, które zyskują popularność na rynkach międzynarodowych.
Mimo imponującego wzrostu, BYD wciąż pozostaje w cieniu Chery pod względem całkowitej liczby wyeksportowanych pojazdów. Jednak tempo, w jakim nadrabia zaległości, sugeruje, że w niedalekiej przyszłości może rzucić poważne wyzwanie liderowi, zmieniając dynamikę chińskiego eksportu motoryzacyjnego.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD wprowadzi nową markę do Europy. Już za rok
Główne rynki eksportowe chińskich samochodów
Wbrew powszechnym opiniom, Europa nie jest głównym kierunkiem eksportu chińskich samochodów. Zamiast tego chińscy producenci, tacy jak Chery i BYD, koncentrują się na rynkach rozwijających się, gdzie popyt na przystępne cenowo pojazdy jest wysoki. W pierwszej połowie 2025 roku największym rynkiem eksportowym dla chińskich samochodów był Meksyk, gdzie wyeksportowano 234 500 pojazdów, co oznacza wzrost o 30% w porównaniu z poprzednim rokiem.
Drugim kluczowym rynkiem były Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie sprzedano 214 300 samochodów, głównie na potrzeby licznej populacji imigrantów. Rosja, z wynikiem 171 000 wyeksportowanych pojazdów, znalazła się na trzecim miejscu, choć eksport do tego kraju spadł o 59,2% w porównaniu z 2024 rokiem, głównie z powodu wojny z Ukrainą i ograniczeń w handlu międzynarodowym.
Taka strategia eksportowa pozwala chińskim producentom maksymalizować zyski na rynkach o wysokim potencjale wzrostu. Skupienie się na krajach rozwijających się, połączone z innowacyjnymi produktami, takimi jak hybrydy i pojazdy elektryczne, umacnia pozycję Chery i BYD jako globalnych graczy w branży motoryzacyjnej.