Avatr w Polsce. Jakie modele pojawią się w ofercie?
Chińska marka samochodów elektrycznych Avatr, wspierana przez prawdziwych gigantów z Państwa Środka, zaczyna pojawiać się w Polsce. Choć oficjalne wejście na nasz rynek jeszcze przed nami, pojedyncze egzemplarze, jak Avatr 11 w Białymstoku, wzbudzają ciekawość. Czy luksusowe auta z Dalekiego Wschodu mają szansę zdobyć serca polskich kierowców?

Marka Avatr, będąca efektem współpracy chińskich firm Changan Automobile, CATL i Huawei, to nowy gracz na globalnym rynku motoryzacyjnym. Znana z futurystycznych samochodów elektrycznych, takich jak modele Avatr 11, 12 czy 07, firma zyskała uznanie za innowacyjność i design. W ostatnich tygodniach w Polsce zaczęły pojawiać się doniesienia o obecności tych aut, co może zwiastować początek ekspansji marki w naszym kraju. W artykule przyglądamy się, czym Avatr przyciąga uwagę, jakie modele mogą trafić do Polski i jakie wyzwania stoją przed marką na naszym rynku.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Pierwsza jazda: BYD Dolphin Surf. Postrach europejskich elektryków
Avatr - chińska odpowiedź na luksusowe auta elektryczne
Avatr to marka, która powstała w 2018 roku jako joint venture pomiędzy Changan Automobile, producentem baterii CATL oraz technologicznym gigantem Huawei. Choć Huawei nie posiada udziałów, dostarcza kluczowe komponenty, takie jak silniki elektryczne, system operacyjny HarmonyOS oraz technologie autonomicznej jazdy. Pierwszym modelem, który zadebiutował w 2022 roku, był Avatr 11 – luksusowy SUV coupé, który zdobył uznanie za awangardowy design autorstwa Nadera Faghihzadeha, byłego projektanta BMW.
Modele Avatr, takie jak Avatr 11, 12 i 07, wyróżniają się nie tylko stylistyką, ale także zaawansowaną technologią. Wyposażone w baterie CATL o pojemności do 116,8 kWh, oferują zasięg nawet do 680 km w cyklu CLTC, a w przypadku Avatr 11 widzianego w Białymstoku realny zasięg szacuje się na poziomie 600 km. Systemy półautonomicznej jazdy Qiankun ADS 3.0 oraz multimedia HarmonyOS 4.0 stawiają markę w czołówce innowacyjności.
Choć Avatr koncentruje się głównie na rynku chińskim, jej ambicje sięgają dalej. W 2023 roku model Avatr 12 zaprezentowano na targach IAA Mobility w Monachium, sygnalizując zainteresowanie Europą. Pojawienie się Avatr 11 na polskich drogach, choć nieoficjalne, może być pierwszym krokiem do szerszej ekspansji, wspieranej przez doświadczenie Changana na rynkach takich jak Niemcy czy Holandia.
Avatr 11 w Białymstoku. Zwiastun przyszłej ekspansji?
Na początku stycznia 2025 roku polskie media obiegła informacja o Avatr 11 zauważonym na ulicach Białegostoku. Ten futurystyczny SUV, napędzany dwoma silnikami o łącznej mocy 578 KM, przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy i korzysta z architektury 800V, umożliwiającej szybkie ładowanie. Jego obecność w Polsce wzbudziła zainteresowanie, choć nie jest jasne, czy auto pochodzi z importu z Chin, Białorusi, czy może jest efektem prywatnej inicjatywy.
Avatr 11, który pojawił się w Białymstoku, wyróżnia się nie tylko osiągami, ale także luksusowym wnętrzem. Wnętrze z 15,6-calowym ekranem dotykowym, systemem nagłośnienia Meridian o mocy 2000 W i rozkładanymi fotelami oferuje komfort na poziomie premium. Choć systemy autonomicznej jazdy mogą nie działać w pełni w Polsce z powodu różnic w infrastrukturze, auto i tak robi wrażenie swoją technologią i stylem.
Pojawienie się pojedynczego egzemplarza rodzi pytania o plany Avatr w Polsce. Marka nie ogłosiła jeszcze oficjalnego wejścia na nasz rynek, ale obecność auta może być testem zainteresowania konsumentów. Biorąc pod uwagę sukces innych chińskich marek, takich jak BYD, Avatr może wkrótce poszukać partnerów do dystrybucji w Polsce. Powstała nawet strona avatr-polska.com, ale biorąc pod uwagę brak jakiegokolwiek fizycznego adresu czy danych firmy, można mniemać, iż to prywatna inicjatywa.


Modele Avatr. Co może trafić do Polski?
Oferta Avatr obejmuje obecnie cztery modele: Avatr 11, 12, 07 i 06, z czego Avatr 11 i 12 są najbardziej zaawansowane technologicznie. Avatr 12, flagowa limuzyna klasy premium, łączy cechy sedana i fastbacka, oferując moc do 578 KM i zasięg do 650 km. Z kolei Avatr 07, średniej wielkości SUV, wprowadza hybrydowy układ Kunlun z baterią Freevoy, łączącą ogniwa LFP i sodowo-jonowe, co zapewnia lepszą wydajność w niskich temperaturach.
Każdy model Avatr wyróżnia się unikalnym designem i technologią. Na przykład Avatr 12 oferuje panoramiczny ekran kokpitu, a Avatr 07 ma boczne kamery zamiast lusterek. Wszystkie modele korzystają z platformy CHN, opracowanej wspólnie przez Changan, CATL i Huawei, co gwarantuje wysoką efektywność energetyczną i możliwość szybkiego ładowania – nawet 240 kW w przypadku Avatr 11.
Szczególnie interesujące mogą być modele w pełni elektryczne, takie jak Avatr 11 i 12, które konkurują z Teslą czy BMW iX. Wprowadzenie hybrydowego Avatr 07 również mogłoby przyciągnąć klientów ceniących elastyczność. Kluczowe będzie dostosowanie oferty do polskich realiów, w tym cen, które w Chinach zaczynają się od 229 tysięcy juanów (ok. 130 tysięcy złotych) dla Avatr 07.