Chery w Polsce. Co to za marka i jakie modele oferuje?
Chiński gigant motoryzacyjny Chery, lider eksportu samochodów z Państwa Środka, debiutuje w Polsce, otwierając nowy rozdział w swojej globalnej ekspansji. Z bogatą historią innowacji i ambitnymi planami, marka wprowadza na polski rynek rodzinne SUV-y, łączące nowoczesne technologie, ekologiczne napędy i konkurencyjne ceny.

Założone w 1997 roku Chery Automobile to jeden z najszybciej rozwijających się producentów motoryzacyjnych na świecie, z globalną sprzedażą przekraczającą 2,6 miliona pojazdów w 2024 roku. Obecna w ponad 110 krajach, marka wybrała Polskę jako pierwszy kraj Unii Europejskiej dla debiutu swoich kluczowych modeli: Tiggo 7 i Tiggo 8. W artykule przedstawiamy historię Chery, szczegóły wejścia na polski rynek oraz charakterystykę dwóch SUV-ów, które pojawią się w salonach w 2025 roku.
Historia marki Chery
Chery Automobile powstało w 1997 roku w Wuhu, w prowincji Anhui, jako inicjatywa lokalnych władz mająca na celu rozwój regionalnego przemysłu motoryzacyjnego. Pod wodzą Yin Tongyue, byłego menedżera FAW-Volkswagen, firma rozpoczęła produkcję silników, a w 1999 roku wprowadziła na rynek swój pierwszy samochód, Fengyun, oparty na licencji SEAT Toledo. Początkowo ograniczona do sprzedaży w prowincji Anhui z powodu braku ogólnokrajowej licencji, marka szybko zyskała popularność.
W 2001 roku Chery rozpoczęło eksport, zaczynając od Syrii, a dwa lata później stało się największym chińskim eksporterem samochodów osobowych, utrzymując tę pozycję przez ponad dwie dekady. Kluczowym krokiem było uniezależnienie się od zagranicznych technologii poprzez rozwój własnych silników ACTECO i systemów hybrydowych. Współpraca z SAIC Motor umożliwiła ogólnokrajową sprzedaż, a inwestycje w centra badawczo-rozwojowe na pięciu kontynentach umocniły pozycję firmy.
Obecnie Chery Holding Group zatrudnia 80 tysięcy osób, w tym 9 tysięcy inżynierów, i zarządza markami takimi jak Omoda, Jaecoo czy Exeed. Z globalną sprzedażą ponad 15 milionów pojazdów i przychodami 39 miliardów dolarów w 2024 roku, Chery znalazło się na liście Fortune Global 500. Firma jest liderem w technologiach hybrydowych i sztucznej inteligencji, współpracując z gigantami takimi jak DeepSeek.
Wejście Chery na polski rynek
Polska została wybrana jako pierwszy kraj Unii Europejskiej dla debiutu marki Chery, co wynika z dynamicznego rozwoju gospodarczego, strategicznego położenia i rosnącego zainteresowania SUV-ami. Oficjalna sprzedaż Tiggo 7 i Tiggo 8 rozpocznie się w drugiej połowie 2025 roku, a za dystrybucję i serwis odpowiada ta sama organizacja, która z sukcesem wprowadziła już marki Omoda i Jaecoo.
Chery inwestuje w infrastrukturę, tworząc w Polsce magazyn części zamiennych, co ma zapewnić szybkie serwisowanie i minimalizować przestoje. Centrum badawczo-rozwojowe pod Frankfurtem dostosowuje modele do unijnych standardów, w tym norm emisji i bezpieczeństwa. Tiggo 7 jako pierwszy model otrzymał certyfikat WVTA, umożliwiający sprzedaż w całej UE, co potwierdza gotowość marki do wejścia na wymagający rynek europejski.
Strategia Chery opiera się na oferowaniu rodzinnych SUV-ów z nowoczesnymi napędami i konkurencyjnymi cenami. Jak podkreśla Hong Binbao, menedżer marki, Polska jest kluczowym rynkiem dla ekspansji w Europie Środkowo-Wschodniej. Siedmioletnia gwarancja, bogate wyposażenie i zaawansowane systemy ADAS mają przyciągnąć klientów, stawiając Chery w rywalizacji z markami takimi jak Hyundai, Kia czy MG. Marka ogłosiła już też powstanie infolinii 24h, a także własny magazyn części w Warszawie.
Na początek Chery zaproponuje w Polsce dwa modele pod własną marką - Tiggo 7 oraz Tiggo 8.
Chery Tiggo 7
Chery Tiggo 7, kompaktowy SUV segmentu C, mierzy 455,3 cm długości, 186,2 cm szerokości i 169,6 cm wysokości, z rozstawem osi 267 cm, co plasuje go wśród konkurentów takich jak Hyundai Tucson czy Kia Sportage. Dostępny w wersjach benzynowej (1.6 TGDI, 147 KM) i hybrydowej plug-in (PHEV, zasięg elektryczny do 75 km), oferuje napęd na przednią oś, a wariant spalinowy także 4x4. Cena bazowa ma wynieść około 117 000 zł, choć nadal czekamy na oficjalne informacje w tej sprawie..
Wnętrze Tiggo 7 wyróżnia się przestronnością, z bagażnikiem o pojemności 500–1305 litrów i panoramicznym dachem o powierzchni 1,1 m². Wyposażenie obejmuje 24 systemy ADAS, takie jak adaptacyjny tempomat czy wykrywanie martwego pola, a także 24,6-calowy ekran i dwuwarstwowe szyby dźwiękoszczelne. Model zdobył pięć gwiazdek w testach NCAP w Australii, co podkreśla jego bezpieczeństwo.
Tiggo 7, najpopularniejszy chiński SUV na eksport od trzech lat, został zaprojektowany z myślą o rodzinach i miejskich kierowcach. Wersja PHEV, z łącznym zasięgiem do 1200 km, jest idealna dla osób szukających ekologicznych rozwiązań. Długa gwarancja i konkurencyjna cena mogą sprawić, że model ten stanie się hitem sprzedaży w Polsce, szczególnie w segmencie kompaktowych crossoverów.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chery Tiggo 7 2025. Wyposażenie, ceny, osiągi. Co można kupić?
Chery Tiggo 8
Chery Tiggo 8 to średniej wielkości SUV segmentu D, mierzący 4725 mm długości, 1860 mm szerokości i 1705 mm wysokości, z rozstawem osi 2710 mm. Dostępny w konfiguracji 5+2, rywalizuje z modelami takimi jak Skoda Kodiaq czy Nissan X-Trail. Oferowany z silnikiem benzynowym 1.6 TGDI (147 KM) lub hybrydą plug-in (PHEV, zasięg elektryczny do 90 km), zapewnia przestronność i bogate wyposażenie w cenie od około 120 000 zł. Cały czas czekamy bowiem na oficjalne ogłoszenie cen.
Wnętrze Tiggo 8 oferuje bagażnik o pojemności 889–1930 litrów, inteligentne fotele z funkcjami masażu, ogrzewania i wentylacji oraz system audio Sony. Wyposażony w 24 systemy ADAS poziomu L2.5, w tym asystenta jazdy w korkach, zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i komfortu. Ciekawym dodatkiem jest rozkładany podnóżek dla przedniego pasażera, idealny na długie trasy.
Model ten, przetestowany w trudnych warunkach, m.in. podczas rajdu Taklimakan Rally, zdobył uznanie za niezawodność i wszechstronność. Wersja PHEV, z łącznym zasięgiem 1200 km, jest atrakcyjna dla rodzin szukających ekologicznych i praktycznych rozwiązań. Tiggo 8 ma szansę stać się mocnym graczem w segmencie średnich SUV-ów dzięki kombinacji ceny, wyposażenia i siedmioletniej gwarancji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chery Tiggo 8 w Polsce 2025. Ceny, wyposażenie, silniki, gwarancja