Nie BYD i nie Tesla. Ten chiński producent eksportuje najwięcej
Pierwszy kwartał 2025 roku przyniósł kilka ciekawych wyników. BYD i Tesla pozostają niekwestionowanymi liderami pod względem wolumenu sprzedaży, przyciągając uwagę klientów na całym świecie. Jednak w cieniu tych gigantów inny chiński producent wyprzedza ich w eksporcie pojazdów za granicę, co pokazuje, że sprzedaż to nie jedyny wyznacznik sukcesu w tej branży.

Mowa o Chery, ogromnym koncernie z Chin, który zyskał pozycję lidera w wysyłce samochodów poza granice Państwa Środka. Podczas gdy BYD i Tesla skupiają się na masowej sprzedaży, Chery udowadnia, że eksport jest równie ważnym polem rywalizacji. Wyniki z pierwszych miesięcy 2025 roku potwierdzają, że ta strategia przynosi owoce, podobnie jak w poprzednim roku.
Chery to nie tylko marka sama w sobie, ale także właściciel wielu innych brandów, takich jak Exeed, Jaecoo, Omoda, Jetour, Luxeed, Aiqar czy Exlantix. Ta różnorodność portfolio pozwala firmie na skuteczne dotarcie do różnych segmentów rynku, co dodatkowo wzmacnia jej pozycję w globalnej konkurencji motoryzacyjnej.
Chery umacnia pozycję lidera eksportu w 2025 roku
Grupa Chery rozpoczęła 2025 rok z imponującymi wynikami, utrzymując tytuł największego eksportera samochodów z Chin. W samym marcu firma wysłała za granicę 86 414 pojazdów, co oznacza wzrost o 2,7% w porównaniu z analogicznym okresem w 2024 roku. To dowód na stabilny rozwój i zdolność do zwiększania zasięgu na rynkach międzynarodowych.
Łącznie w pierwszym kwartale Chery sprzedała 214 770 samochodów, z czego 197 614 egzemplarzy nosiło logo głównej marki Chery. W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost o 18,3% w stosunku do poprzedniego roku, co podkreśla dynamiczny rozwój firmy. Szczególną uwagę zwraca także segment samochodów zelektryfikowanych – w marcu sprzedano 62 210 aut elektrycznych i hybryd plug-in, co daje spektakularny wzrost o 125,4%.
Jeśli spojrzeć na dane skumulowane za pierwszy kwartał 2025 roku, Chery eksportowała aż 255 465 pojazdów, z czego 118 955 stanowiły modele głównej marki. Te liczby cementują pozycję lidera w eksporcie, stawiając Chery na czele chińskich producentów, którzy coraz śmielej podbijają rynki zagraniczne.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chery Tiggo 8 w Polsce 2025. Ceny, wyposażenie, silniki, gwarancja
Chińskie marki szykują się na rekordowy rok
Dane z 2024 roku pokazały, że Chery już wcześniej zdominowało eksport, wysyłając za granicę 1,144 miliona pojazdów. W zestawieniu tym BYD i Tesla China uplasowały się odpowiednio na czwartym i piątym miejscu z wynikami 433 000 i 260 000 egzemplarzy. Podium uzupełniły Changan (536 000) oraz Great Wall Motor (453 000), co pokazuje, że konkurencja w chińskim sektorze motoryzacyjnym jest zacięta.
Eksperci przewidują, że 2025 rok przyniesie dalszy wzrost eksportu chińskich samochodów. W zeszłym roku wyniósł on 5,86 miliona sztuk, a prognozy na obecny sezon wskazują na osiągnięcie poziomu około 6,2 miliona egzemplarzy. Taki rozwój sytuacji z pewnością wpłynie pozytywnie na ogólne wyniki sprzedaży chińskich producentów.
Wraz ze wzrostem eksportu eksperci szacują, że całkowita sprzedaż samochodów chińskich marek może wzrosnąć do 32,9 miliona sztuk w 2025 roku, w porównaniu z 31,44 miliona w roku poprzednim. To znak, że chińska motoryzacja nie tylko umacnia swoją pozycję na rodzimym rynku, ale także coraz skuteczniej konkuruje na arenie międzynarodowej, szczególnie w segmencie pojazdów elektrycznych i hybrydowych.