BYD wprowadza największy statek transportowy na świecie. Zabierze 9200 samochodów elektrycznych do Europy
BYD, chiński gigant motoryzacyjny, właśnie zwodował swój czwarty statek transportowy, który jest obecnie największą jednostką tego typu na świecie. To kolejny krok w ekspansji firmy, która w 2023 roku stała się największym producentem samochodów elektrycznych i hybryd plug-in na świecie. Ten imponujący statek będzie transportował tysiące pojazdów elektrycznych na rynek europejski, co stanowi kluczowy element strategii międzynarodowej ekspansji firmy.

Warto przypomnieć, że BYD rozpoczął swoją działalność w 1995 roku jako producent baterii, a obecnie jest tak potężnym graczem na rynku motoryzacyjnym, że w niektórych kluczowych regionach wyprzedza nawet Toyotę. Od 2024 roku firma posiada własną flotę statków typu RoRo (roll-on/roll-off), którą systematycznie rozbudowuje, planując zwiększyć jej liczebność do ośmiu jednostek do 2026 roku.
Zaledwie w zeszłym tygodniu trzeci statek firmy, BYD Hefei, wypłynął do Europy z 7000 samochodami elektrycznymi na pokładzie. Teraz przyszedł czas na jeszcze większą jednostkę, która znacząco zwiększy możliwości transportowe firmy na międzynarodowych szlakach handlowych.
Imponujące parametry nowego giganta mórz
Nowy statek, nazwany BYD Shenzhen na cześć miasta, w którym powstała firma, ma naprawdę imponujące wymiary. Jednostka mierzy 219 metrów długości i 37,7 metrów szerokości, co pozwala na jednorazowy transport aż 9200 samochodów. To znaczący postęp w porównaniu z poprzednim statkiem, BYD Hefei, który mierzy "zaledwie" 200 metrów długości.
Ten ogromny statek jest nie tylko największym, ale również jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie. BYD wyposażył go w innowacyjne rozwiązania, które czynią go wyjątkowo przyjaznym dla środowiska, co jest zgodne z proekologiczną polityką firmy.
Warto zauważyć, że jest to kolejny krok w systematycznej rozbudowie floty BYD. Pierwszy statek firmy, BYD Explorer, został zwodowany w styczniu 2024 roku, a w grudniu tego samego roku do służby wszedł BYD Changzhou. Każda kolejna jednostka wprowadza nowe rozwiązania i zwiększa możliwości transportowe firmy.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chiny uderzają w czuły punkt Europy i USA. To baterie do samochodów elektrycznych
Ekologiczne rozwiązania i imponujące wyniki sprzedaży
BYD Shenzhen został wyposażony w zaawansowany system podwójnego zasilania, który umożliwia wykorzystanie skroplonego gazu ziemnego (LNG) w określonych warunkach. To rozwiązanie znacząco zmniejsza wpływ jednostki na środowisko naturalne, czyniąc ją jednym z najbardziej ekologicznych statków transportowych na świecie.
Jednostka posiada również innowacyjny system magazynowania energii, wykorzystujący baterie produkowane przez BYD. Choć firma nie ujawniła szczegółowych parametrów tego rozwiązania, według chińskich mediów system ten prawdopodobnie umożliwia manewrowanie statkiem przy wyłączonych silnikach, na przykład podczas cumowania czy wypływania z portu.
Te inwestycje w transport morski nie są przypadkowe - w 2024 roku BYD wyeksportował 417 204 zelektryfikowane pojazdy, co oznacza wzrost o 71,9% w porównaniu z rokiem 2023. Eksport stanowił około 10% całkowitej produkcji firmy, która w 2024 roku dostarczyła na światowe rynki 4,25 miliona pojazdów osobowych.