Chińscy producenci organizują się w Europie. Jest specjalna grupa robocza
Chińska Izba Handlowa przy UE (CCCEU) ogłosiła utworzenie długo wyczekiwanej przez producentów specjalnej grupy roboczej ds. motoryzacji podczas Forum Współpracy Chiny-Portugalia i Chiny-UE w Lizbonie. Decyzja ta zapadła 18 lutego i została przekazana przez chińską agencję informacyjną Xinhua. Na czele grupy stanął Zhang Hui, wiceprezydent europejskiego oddziału NIO, który będzie odpowiedzialny za koordynację działań między chińskimi producentami samochodów w Europie.

Jak donosi agencja Xinhua, głównym celem nowo utworzonej grupy jest stworzenie platformy komunikacji i współpracy między chińskimi producentami samochodów działającymi na terenie Europy. Grupa ma również za zadanie chronić i promować interesy chińskich firm w Europie oraz wzmacniać ich relacje z lokalnymi partnerami. Zhang Hui podkreślił, że organizacja będzie pracować nad ustanowieniem platformy komunikacyjnej i współpracy między chińskimi producentami samochodów w Europie.
Według informacji przekazanych przez chiński dziennik Global Times, chińskie firmy motoryzacyjne intensywnie zabiegały o utworzenie takiego zespołu od października ubiegłego roku, kiedy UE wprowadziła cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach. CCCEU potwierdziła te doniesienia, wskazując na silną presję ze strony chińskiego sektora motoryzacyjnego w tej sprawie.
Wyzwania globalnego rynku motoryzacyjnego w centrum uwagi
Zhang Hui, za pośrednictwem swojego konta na LinkedIn, podkreślił, że utworzenie grupy roboczej stanowi "ważny krok w kierunku pogłębienia współpracy między Chinami a europejskim przemysłem motoryzacyjnym". Według jego słów, grupa będzie zajmować się wyzwaniami wynikającymi z globalnego przejścia na elektromobilność i jazdę autonomiczną.
W tym samym poście na LinkedIn, wiceprezydent NIO wyraźnie stwierdził, że "przemysł motoryzacyjny jest wysoce zglobalizowany, ale dostęp do rynków staje się coraz bardziej złożony ze względu na napięcia geopolityczne, zmieniającą się politykę handlową i zaostrzające się regulacje UE". Te słowa bezpośrednio odnoszą się do obecnej sytuacji na rynku europejskim.
Kwestia nowych regulacji dostępu do rynku europejskiego wywołała zdecydowany sprzeciw nie tylko chińskich producentów. Formalne skargi do europejskiego wymiaru sprawiedliwości złożyły również globalne koncerny motoryzacyjne, w tym Tesla, BMW oraz Mercedes, co pokazuje skalę niezadowolenia w całym sektorze motoryzacyjnym.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chery wchodzi do Polski. Ten model będzie hitem
Perspektywy dialogu między Chinami a Unią Europejską
Wang Yiwei, dyrektor centrum badań nad UE na Uniwersytecie Renmin w Chinach, w rozmowie z dziennikiem Global Times jednoznacznie stwierdził, że utworzenie grupy roboczej "pomoże chińskim firmom prowadzić działalność na rynku UE". Jego wypowiedź wskazuje na praktyczne znaczenie tej inicjatywy dla chińskiego sektora motoryzacyjnego.
Co najważniejsze, Yiwei podkreślił również, że grupa może "odegrać ważną rolę w ułatwieniu dialogu między obiema stronami w sprawie rozwiązania kwestii ceł UE" nałożonych na samochody elektryczne produkowane w Chinach. Ta kluczowa informacja wskazuje na główny cel strategiczny nowo powstałej organizacji.
Utworzenie grupy roboczej stanowi zatem nie tylko odpowiedź na bieżące wyzwania handlowe, ale przede wszystkim jest realizacją długo oczekiwanego przez chińskich producentów mechanizmu, który może pomóc w rozwiązaniu spornych kwestii celnych między Chinami a Unią Europejską. Jest to pierwszy tak konkretny krok w kierunku rozpoczęcia konstruktywnego dialogu w tej sprawie.