Tani chiński elektryk podbija rodzimy rynek. Kiedy w Polsce?
BYD Seagull, znany na niektórych rynkach również jako Dolphin Mini, zrewolucjonizował chiński rynek motoryzacyjny swoją niezwykle konkurencyjną ceną. Ten miejski samochód elektryczny oferuje nowoczesną technologię i przyzwoite osiągi, co jest charakterystyczne dla marki BYD i jej wewnętrznie zaprojektowanej platformy. Model ten nie tylko dominuje w segmencie pojazdów elektrycznych, ale w listopadzie 2024 roku stał się najlepiej sprzedającym się samochodem w Chinach, wyprzedzając zarówno modele hybrydowe, jak i benzynowe.

W marcu BYD wprowadził na rynek wersję Honor Edition, która jest najbardziej ekonomicznym wariantem tego modelu. Producent celowo obniżył cenę, aby rozpocząć, jak sam to określił, "bitwę wyzwoleńczą" przeciwko samochodom spalinowym. Strategia ta okazała się niezwykle skuteczna, o czym świadczą imponujące wyniki sprzedaży.
Najtańsza wersja tego małego elektryka kosztuje około 9100 euro (ok. 39 tys. złotych), co czyni go najbardziej przystępnym cenowo modelem w ofercie BYD. Popularność pojazdu potwierdza sprzedaż - tylko w listopadzie w Chinach znalazło nabywców dokładnie 56 156 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 38,3% w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. To już drugi raz w tym roku, gdy Seagull został najlepiej sprzedającym się samochodem w kraju.
Specyfikacja techniczna i zasięg
BYD Seagull jest dostępny w trzech wariantach wyposażenia z dwiema opcjami akumulatorów, wykorzystujących innowacyjną technologię BYD Blade. Baterie o pojemności 30,1 lub 38,9 kWh zapewniają zasięg do 405 kilometrów według chińskiego cyklu homologacyjnego CLTC. Jest to bardzo dobry wynik, choć należy zaznaczyć, że w warunkach europejskich zasięg ten wyniósłby około 300 kilometrów.
Taki zasięg okazuje się jednak w pełni wystarczający dla mieszkańców rozległych chińskich metropolii, gdzie tego typu samochody cieszą się ogromną popularnością. Sukces sprzedażowy modelu pozwolił mu nie tylko zdominować segment pojazdów elektrycznych, ale także wyprzedzić Teslę Model Y w całorocznym zestawieniu najlepiej sprzedających się samochodów elektrycznych. Model Y Tesli, który do tej pory był liderem rynku, w listopadzie znalazł 44 576 nabywców, notując spadek sprzedaży o 10,6% rok do roku. To znacząco mniej niż wynik Seagulla, który swoją przewagą potwierdził rosnącą dominację chińskiego producenta w segmencie pojazdów elektrycznych.
W połowie roku w mediach spekulowano o pojawieniu się tego modelu w Europie, ale sprawa nieco przycichła. Wydaje się, że sytuacja nadal jest możliwa, ale BYD chce stopniowo umacniać pozycję na Starym Kontynencie. Póki co nie wiadomo więc, czy model pojawi się w Polsce, choć biorąc pod uwagę dynamikę rozwoju chińskich producentów w Europie, może stać się to nawet jeszcze w 2025 roku.
Dominacja BYD na chińskim rynku motoryzacyjnym
Listopadowe zestawienie dziesięciu najlepiej sprzedających się samochodów w Chinach pokazuje imponującą dominację marki BYD. Po wspomnianym już Seagullu, w pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze cztery modele tego producenta: Song Plus ze sprzedażą 40 265 sztuk (+15,4%), Qin Plus z wynikiem 36 787 egzemplarzy (-3,3%), Qin L, którego sprzedano 33 948 sztuk, oraz Seal 06 z rezultatem 29 465 jednostek.
Pozostałe miejsca w TOP 10 zajęły: SGMW Wuling Hongguang Mini EV (34 777 sztuk, +51,3%), Nissan Sylphy (32 977 sztuk, -15,7%), Volkswagen Labida (32 125 sztuk, +10,7%) oraz Tesla Model 3, która zanotowała imponujący wzrost o 85% do poziomu 28 914 sprzedanych egzemplarzy. Te wyniki potwierdzają rosnącą popularność pojazdów elektrycznych na chińskim rynku.
Sukces BYD jest jeszcze bardziej widoczny w całościowym ujęciu sprzedaży. Firma w 2024 roku najprawdopodobniej przekroczy granicę 4 milionów sprzedanych samochodów w skali globalnej (czekamy na oficjalne dane), co pozwoli jej wyprzedzić kilku "klasycznych" producentów. Tylko w listopadzie marka sprzedała rekordową liczbę 506 804 pojazdów "nowej energii" (jak w Chinach określa się samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in), poprawiając swój poprzedni rekord z października, kiedy to sprzedano 502 657 egzemplarzy.