Niecodzienna rywalizacja. Teraz to MG ma największy statek do transportu pojazdów
Marka MG, będąca częścią grupy SAIC, zrewolucjonizowała rynek transportu morskiego, wprowadzając największy na świecie statek do przewozu pojazdów. Anji Ansheng, bo tak nazywa się ta jednostka, może pomieścić aż 9500 samochodów, przewyższając tym samym ostatnie osiągnięcia konkurencyjnego BYD. To wydarzenie nie tylko podkreśla ambicje SAIC, ale także umacnia jego pozycję na globalnym rynku eksportu pojazdów.
Grupa SAIC, która z sukcesem wprowadziła markę MG na europejski rynek, zadała poważny cios BYD, firmie, która dotychczas dominowała w segmencie transportu morskiego pojazdów. Budowa Anji Ansheng to odpowiedź na intensywne wysiłki BYD, które koncentrowały się na tworzeniu coraz większych i bardziej zaawansowanych statków RoRo (roll on/roll off), przeznaczonych do transportu samochodów. Dzięki nowemu statkowi SAIC nie tylko przejęło palmę pierwszeństwa, ale także pokazało, że jest gotowe konkurować na najwyższym poziomie.
Anji Ansheng, operowany przez należącą do SAIC firmę Anji Logistics, wyróżnia się rozmiarami: 228 metrów długości i 37,8 metra szerokości. To minimalnie więcej niż statki BYD, takie jak Shenzhen czy Changsha, które mierzą odpowiednio 219 metrów długości i 37,7 metra szerokości. Ta niewielka różnica w wymiarach przekłada się jednak na znaczącą przewagę w pojemności, co daje SAIC strategiczną przewagę w logistyce eksportowej.
Historia rywalizacji w budowie statków RoRo
Rywalizacja między SAIC a BYD w dziedzinie transportu morskiego pojazdów rozpoczęła się, gdy BYD w styczniu 2024 roku zwodowało swój pierwszy statek RoRo. Rok później firma wprowadziła na wody BYD Shenzhen, nazwany na cześć miasta, w którym powstała, który wówczas był największym statkiem transportowym dla samochodów. To osiągnięcie ugruntowało pozycję BYD jako lidera w tej niszy.
Nieco ponad dwa miesiące temu BYD poszło o krok dalej, wprowadzając kolejny statek – BYD Changsha, bliźniaczą jednostkę Shenzhen, zdolną do transportu 9200 pojazdów. Ta dynamiczna ekspansja floty BYD była wyraźnym sygnałem, że firma zamierza utrzymać swoją dominację w eksporcie pojazdów z Chin. Jednak SAIC, dzięki strategicznemu podejściu i zaawansowanym technologiom, zdołało prześcignąć konkurenta.
Wodowanie Anji Ansheng w miniony wtorek było przełomowym momentem w tej rywalizacji. Statek ten, choć tylko nieznacznie większy od jednostek BYD, ustanowił nowy standard w branży. SAIC, wykorzystując doświadczenie Anji Logistics, firmy założonej w 2000 roku, pokazało, że precyzja i innowacyjność mogą przeważyć nad dotychczasowymi osiągnięciami konkurencji.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: BYD Shenzhen. Nowy statek chińskiej marki jest wielkości Estadio Santiago Bernabeu
Potęga eksportowa SAIC i plany na przyszłość
SAIC, jako drugi największy chiński eksporter pojazdów po grupie Chery, w 2024 roku wysłało za granicę 920 000 samochodów, co plasuje go tuż za BYD w swoistym rankingu eksportowym. Ta imponująca liczba jest w dużej mierze zasługą Anji Logistics, która zarządza flotą 35 statków, z czego 15 obsługuje trasy międzynarodowe. Firma nie zamierza jednak spoczywać na laurach i planuje zwiększyć liczbę swoich jednostek międzynarodowych do 22 do 2026 roku.
Anji Logistics, będąca kluczowym elementem strategii SAIC, jest obecnie jedną z największych na świecie firm specjalizujących się w transporcie pojazdów. Jej doświadczenie i rozbudowana infrastruktura pozwalają SAIC na efektywną obsługę globalnych rynków, w tym europejskiego, gdzie marka MG zdobywa coraz większą popularność. Inwestycje w nowe statki, takie jak Anji Ansheng, są dowodem na to, że SAIC stawia na długoterminowy rozwój i umacnianie swojej pozycji.
Tymczasem BYD, które rozpoczęło budowę swojej floty w połowie 2023 roku, dysponuje obecnie pięcioma statkami międzynarodowymi. Firma zapowiedziała jednak, że do końca tego roku zwoduje kolejne cztery jednostki, osiągając łącznie dziewięć statków. Ta ekspansja wskazuje, że rywalizacja między SAIC a BYD w segmencie transportu morskiego będzie się zaostrzać, co może przynieść kolejne innowacje w branży.