Części do chińskich samochodów - ile kosztują i jaka jest ich dostępność?
Chińskie samochody jako nowe kuszą ceną zakupu, jednak obawy wśród kupujących budzi dostępność części do tych aut. Ile kosztują części do chińskich samochodów i jak jest z ich dostępnością?

Z artykułu dowiesz się o:
Od początku roku w Polsce zarejestrowano już ponad 20 tys. nowych chińskich aut, a dynamika ich sprzedaży i udział w rynku stale rośnie (obecnie wynosi już ponad 7%). Do końca roku na drogi może wyjechać łącznie ponad 30 tys. pojazdów chińskich marek. Chińskie samochody kuszą przede wszystkim atrakcyjną ceną zakupu, a także długą gwarancją i bogatym wyposażeniem seryjnym. Według IBRM Samar 9 na 10 klientów kupujących chińskie auta w Polsce nigdy wcześniej nie kupowało nowego samochodu w salonie. Warto też dodać, że ponad połowę nabywców chińskich samochodów stanowią osoby prywatne. Wielu klientów przed zakupem obawia się jednak problemów z dostępnością i cenami części do samochodów z Chin. Sprawdzamy czy jest się czego bać.
Jakie obawy budzą chińskie samochody wśród klientów w Polsce?
Z ankiety przeprowadzonej przez Instytut ARC (Instytut Badania Opinii i Rynku) na grupie 1000 Polaków na zlecenie PZWLP (Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów) wynika, że największe obawy respondentów budzi jakość wykonania pojazdu i jego trwałość oraz nieznajomość marki i jej reputacji (ex aequo po 42% badanych). Z tymi aspektami wiążą się również obawy związane z serwisowaniem i dostępnością części. Dla 40% ankietowanych główną obawą było bezpieczeństwo. 24% osób obawia się zgodności z europejskimi normami spalin, natomiast 13% nie ma przekonania do designu tych pojazdów.
Chińscy producenci inwestują w magazyny części
Chińscy producenci mają świadomość obaw polskich nabywców o dostępność części, stąd też podejmują pewne kroki mające na celu wzrost zaufania do oferowanych przez nich samochodów. Przykładowo jedne z najpopularniejszych chińskich marek w Polsce, czyli Omoda i Jaecoo, deklarują długoterminową obecność na polskim rynku oraz stawiają na lokalne zaopatrzenie. Kluczową rolę w obsłudze klientów odgrywa Centralny Magazyn Części Zamiennych w Duchnicach pod Warszawą, który zapewnia szybkie dostawy komponentów do autoryzowanych serwisów. Producent deklaruje, że części zamówione przez dealerów powinny być dostarczone ze wspomnianego magazynu do danego serwisu w ciągu 24 godzin. W wyjątkowych sytuacjach, aby przyspieszyć realizację, wykorzystuje się również zapasy w magazynach obu marek w innych krajach europejskich – m.in. w Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoszech czy Hiszpanii.
Firma deklaruje, że Centralny Magazyn Części Zamiennych jest regularnie zaopatrywany w części. Jeżeli ich nie ma w danym czasie lub też dany salon potrzebuje ich więcej, magazyn sprowadza elementy drogą morską w ciągu maksymalnie 3 miesięcy, a w wyjątkowych sytuacjach polski oddział OMODA&JAECOO sprowadza je samolotem, aby skrócić czas transportu z Chin.
Magazyny części w poszczególnych europejskich krajach mają też inne wiodące chińskie marki. Przykładowo MG w 2024 roku uruchomiło magazyn części na Węgrzech. Producent twierdzi, że Centrum Dystrybucji Części SAIC MOTOR CEE obsługuje cały region Europy Środkowo-Wschodniej i znacząco skraca czas dostawy części do maksymalnie 7 dni.
Z kolei koncern BYD szykuje dwie duże fabryki produkujące samochody na Europę. Będą one zlokalizowane w Manisie w Turcji oraz w Szeged na Węgrzech i ruszą już w 2026 roku.
Z kolei marka Leapmotor montuje swoje samochody także w Europie, m.in. w fabryce w Hiszpanii, a salony i serwisy tej marki połączone są często z już istniejącymi punktami wybranych marek koncernu Stellantis (wlaściciel marki Leapmotor).
Szybki rozwój sieci serwisowej ważnym elementem strategii chińskich koncernów
Omoda i Jaecoo dbają również o rozwój sieci serwisowej, która w ciągu zaledwie roku od premiery obu marek na polskim rynku urosła do blisko 50 autoryzowanych punktów sprzedaży i serwisu. Również marka Chery, która trafiła na polski rynek na początku lipca 2025, do końca tego roku ma już mieć 30 placówek w całej Polsce. Rozwija się również sieć autoryzowanych punktów dealerskich i serwisów MG, czyli lidera rynku chińskich aut w Polsce. Obecnie liczy ona już 45 placówek. Przybywa również salonów innych popularnych w Polsce chińskich firm jak Forthing, BAIC, Leapmotor oraz BYD (24 punkty sprzedaży i 11 serwisów), które są w zasadzie już dostępne w większości najważniejszych miast w Polsce.
Warto też odnotować, że Polska dla wielu chińskich producentów jak Omoda, Jaecoo czy Chery, jest kluczowym rynkiem w Europie z racji na brak rodzimej motoryzacji i otwartość klientów na przystępne cenowo samochody.
Ile kosztują części do popularnych chińskich samochodów?
Jak w praktyce prezentują się ceny części do chińskich samochodów? Okazuje się, że są porównywalne do europejskich rywali. Poniżej przygotowaliśmy tabelę z przykładowym koszykiem podstawowych części do chińskich aut:
MG ZS 1.5 | MG HS 1.5T | Omoda 5 | Jaecoo 7 | BAIC Beijing (3, 5, 7) | Forthing T-Five | BYD Seal | BYD Seal U DM-i | Xpeng G6 | Xpeng P7 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reflektor (przód) | 4750 zł | 4750 zł | 4295 zł | 5473 zł | 1500–2600 zł | 5381 zł | 3860 zł | 4990 zł | 4429 zł | 4854 zł |
Szyba czołowa | 1215 zł | 1176 zł | 1464 zł | 5612 zł | 1200–1300 zł | 5285 zł | 3475 zł | 3580 zł | 6048 zł | 5312 zł |
Zderzak przedni | 1276 zł | 1283 zł | 5248 zł | 5519 zł | b.d. | 11 100 zł | 2025 zł | 1885 zł | 1872 zł | 3813 zł |
Amortyzator (przód, para) | 1168 zł (para, tył) | 1000 zł (para, tył) | 1698 zł | 1832 zł | 800–1550 zł | 4310 zł | 3760 zł | 1400 zł | 6167 zł | 7921 zł |
Tarcze hamulcowe (przód, para) | 833 zł | 1566 zł | 890 zł | 1427 zł | 490–738 zł | 1850 zł | 1540 zł | 1390 zł | 1343 zł | 1230 zł |
Klocki hamulcowe (przód) | 732 zł | 1080 zł | 785 zł | 855 zł | 495–773 zł | 877 zł | 903 zł | 891 zł | 557 zł | 1743 zł |
Tarcza sprzęgła, docisk, łożysko i koło zamachowe | 1545 zł | 7940 zł | 12 318 zł | 12 237 zł | 4037 zł | b.d. | - | - | - | - |
Razem | 11 519 zł | 18 795 zł | 26 698 zł | 32 955 zł | 6527 -11 508 zł | 26 803 zł | 15 563 zł | 14 136 zł | 20 416 zł | 24 873 zł |
Wpływ na cenę części mogą mieć aktualne promocje czy polityka cenowa danego ASO, a także czynniki zewnętrzne jak kurs dolara oraz juana. Co prawda do niektórych chińskich samochodów dostępne są zamienniki, jednak ich oferta jest póki co mocno ograniczona.
Ile kosztują części do Skody Karoq?
Jak wyglądają ceny części do popularnego europejskiego modelu? Na przykładzie Skody Karoq pokazujemy przykładowy koszyk części w europejskim SUV-ie. Za przednie klocki hamulcowe damy 509 zł. Przednia lampa, w zależności od typu reflektorów (standardowe LED Basic lub Matrix LED) waha się od 2000 do 7300 zł. Przednia szyba kosztuje 3400 zł. Z kolei komplet przednich amortyzatorów wyceniono na 1700 zł.
Podsumowanie
Podsumowując ceny podstawowych części do popularnych chińskich samochodów nie odbiegają istotnie od ich europejskich odpowiedników. Oczywiście oferta zamienników jest znacznie uboższa z racji na krótki staż rynkowy wielu modeli i ich mniejszą popularność, jednak z upływem czasu oferta części zamiennych powinna się poprawiać. Pamiętajmy, że przed zakupem nowego samochodu powinniśmy też odwiedzić dział serwisu i części i "skonfigurować" sobie przykładowy koszyk części, by mieć obraz tego, jakie są ceny części do auta, które nas interesuje. Poza tym zapowiedzi chińskich marek co do zapewnienia płynności dostaw części i dostępu do nich brzmią dobrze, jednak dopiero czas zweryfikuje jak będzie i jak często będzie trzeba z nich korzystać.