Cła przyniosły efekty. Spada udział Chińczyków w europejskim rynku samochodów elektrycznych
Ostatnie miesiące przyniosły znaczące zmiany na europejskim rynku, jeśli chodzi o samochody elektryczne z Chin. Wprowadzenie nowych taryf celnych oraz spowolnienie na rynku pojazdów elektrycznych doprowadziły do wyraźnego spadku udziału chińskich producentów w europejskim rynku. Sytuacja ta nastąpiła po pięciu latach nieprzerwanego wzrostu sprzedaży.

Unia Europejska już kilka miesięcy temu wypowiedziała wojnę handlową importowi samochodów elektrycznych produkowanych w Chinach. Działania te przyniosły zamierzony efekt, skutecznie ograniczając sprzedaż tych pojazdów na Starym Kontynencie.
W całościowym rozrachunku za rok 2024 marki takie jak MG odnotowały ogólny spadek rejestracji pojazdów elektrycznych o 3,5 procent. Według danych firm Dataforce i Bloomberg jest to pierwsza taka sytuacja od momentu ich powrotu na rynek europejski. Łącznie chińscy producenci, w tym BYD i Xpeng, osiągnęli 8,5% udziału w rynku europejskim w 2024 roku.
Skutki wprowadzenia ceł na chińskie pojazdy elektryczne
Decyzja o nałożeniu nowych taryf celnych została podjęta na początku ubiegłego lata, a jej implementacja nastąpiła po październikowym głosowaniu, obejmując ostatnie dwa miesiące roku. W listopadzie zaobserwowano znaczący spadek rejestracji nowych pojazdów, jednak grudzień przyniósł niewielkie odbicie związane z tradycyjnymi wyprzedażami końcorocznymi.
W ostatnim czasie światowe koncerny, takie jak Tesla, BMW czy Mercedes-Benz, połączyły siły i wystąpiły przeciwko Unii Europejskiej z żądaniem zniesienia ceł. Ich sprzeciw wynika z faktu, że nowe regulacje dotykają nie tylko chińskich producentów, ale również europejskie firmy, które prowadzą produkcję w Chinach w celu optymalizacji kosztów.
Szczególnie dotkliwie skutki nowych przepisów odczuła marka MG, należąca do grupy SAIC, na którą nałożono maksymalne stawki celne. W połączeniu z wcześniej ustanowionym 10-procentowym cłem, firma musi obecnie uwzględniać 45-procentową stawkę celną przy sprzedaży w Europie produktów wytwarzanych w Chinach.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chińczycy pozwali Unię. Już wspiera ich Tesla, BMW i Mercedes
Zmiany na europejskim rynku i perspektywy na rok 2025
Sytuacja doprowadziła do utraty przez MG pozycji lidera sprzedaży wśród chińskich marek w Europie. Pierwszeństwo przejęła firma BYD, która korzysta z około 20% niższych stawek celnych. BYD skutecznie rozwija swoją obecność w wielu krajach europejskich, w tym w Polsce, a obecnie realizuje budowę pierwszej fabryki na kontynencie europejskim na Węgrzech, planując również kolejny zakład w Turcji.
Znaczący wzrost sprzedaży w Europie odnotowała również firma Xpeng, która umocniła się na trzeciej pozycji. Na rynku obecne są także inne marki, takie jak Great Wall, Omoda czy Leapmotor, choć z mniejszymi udziałami w rynku. Wszystkie te firmy muszą mierzyć się z nowymi realiami rynkowymi.
Prognozy na rok 2025 wskazują na prawdopodobny dalszy spadek znaczenia wielu chińskich marek w kontekście sprzedaży samochodów elektrycznych, co wynika z politycznego stanowiska Europy. Kluczowe znaczenie może mieć jednak rozstrzygnięcie pozwu złożonego przez zachodnie koncerny, domagające się zniesienia ceł, co mogłoby znacząco zmienić sytuację na rynku.