TEST: MG HS 1.5T AT Exclusive - najpopularniejszy nie bez powodu
Chińskie auta szturmem zdobywają rynek. Prawdziwym hitem polskich dróg jest MG HS. Po tygodniu spędzonym z chińskim SUV-em już wiem dlaczego tak jest.

Z testu dowiesz się o:
Chińscy producenci notują coraz większy udział w rynku nowych aut w Europie i coraz lepiej radzą sobie również w Polsce. Prawdziwym hitem jest jednak marka MG, które w 2024 roku sprzedało 6763 samochody, zostając 20. najpopularniejszą marką w ogóle. Dość powiedzieć, że właśnie do tej marki należało ponad 63% rynku chińskich aut w Polsce. Bestsellerem jest SUV klasy średniej HS, który znalazł aż 4440 nabywców i jako jedyny chiński samochód znalazł się w TOP50 najczęściej kupowanych aut w Polsce. W tym roku zanosi się na jeszcze lepszy wynik, gdyż już w samym styczniu 2025 na MG HS zdecydowało się 644 nabywców, czyli blisko dwa razy więcej niż drugie w zestawieniu Jaecoo 7. Skąd bierze się tak duża popularność tego modelu? Przekonałem się o tym na własnej skórze.
Parę ciekawostek
Na początek parę ogólnych informacji i ciekawostek. MG HS II generacji zadebiutowało 11 lipca podczas Goodwood Festival of Speed, czym marka zaakcentowała swoje brytyjskie korzenie i jednocześnie świętowała 100-lecie istnienia. Kolejna ciekawostka - MG HS nie jest wcale zupełnie nową konstrukcją, lecz bazuje na oferowanym na chińskim rynku Roewe RX5, które to zadebiutowało na początku 2022 roku. Dzięki temu jest szansa, że MG HS będzie mniej obarczone ryzykiem tzw. chorób wieku dziecięcego.

MG HS 2025 - wymiary i bagażnik
HS mierzy 4,65 m długości, a jego rozstaw osi liczy 2,76 m, a zatem nieco urósł względem poprzednika i jest SUV-em klasy średniej. Oznacza to, że jego rywalami są m.in. Toyota RAV4 czy Ford Kuga, a z rodzimego podwórka BAIC Beijing 5 oraz Forthing T-Five. W wielu chińskich autach problemem jest mały bagażnik. W przypadku MG jest pod tym kątem dość dobrze, gdyż liczy on 507 litrów (o 44 l więcej niż w poprzedniku). Jest to trochę mniej niż u europejskich rywali, jednak więcej niż przywołanych wyżej chińskich SUV-ów. Jego wykorzystanie ułatwia składana w proporcjach 40:60 kanapa i płaska podłoga po złożeniu oparć. Ładowność wynosi 475 kg.

Prezentuje się świeżo i elegancko
Już patrząc na nowe MG HS mogę śmiało stwierdzić, że wygląd jest jego atutem. Samochód prezentuje się elegancko i nowocześnie, ma atrakcyjny przedni pas z dużym owalnym grillem i smukłymi reflektorami LED i wyeksponowane logo na masce. Sylwetka zwraca uwagę paroma przetłoczeniami, lekko pochylonym słupkiem D niczym w Volkswagenie Tiguanie oraz biegnącą u góry chromowaną listwą oddzielającą optycznie dach od reszty nadwozia. Spodobały mi się też eleganckie 19-calowe felgi. Z tyłu również jest na czym zawiesić oko. Mamy bowiem modne LED-owe lampy połączone blendą, spory spojler dachowy, pochyloną tylną szybe i spore atrapy końcówek wydechu z dyfuzorem.

Solidnie wykonana i nowoczesna kabina skutecznie walczy ze stereotypami
Przez lata panowało przekonanie, że chińskie auta mają tandetne wnętrza. Na szczęście to już przeszłość, a kabina MG HS jest tego świetnym przykładem. Wnętrze jest solidnie zmontowane, prezentuje się estetycznie i ma sporo miękkich tworzyw, zaś podłokietniki i fragmenty deski rozdzielczej wykończono przyjemną w dotyku jasnobrązową ekoskórą. Znajdziemy ją również na fotelach i zdecydowanie ożywia ona kabinę chińskiego SUV-a.
Sam kokpit prezentuje się nowocześnie i przypomina inne współczesne SUV-y. Dominują dwa 12,3-calowe wyświetlacze tworzące jedną płaszczyznę, czyli modne ostatnio rozwiązanie, które znamy chociażby z aut Kii czy Hyundaia. Centralnemu ekranowi powierzono obsługę większości kluczowych funkcji, a fizyczne przyciski ograniczono do absolutnego minimum. Nie powiem, utrudnia to w dość znacznym stopniu obsługę, gdyż ekran reaguje dość przeciętnie na dotyk, a poszczególne funkcje są niejednokrotnie ukryte w różnych podkategoriach menu. Na szczęście dostęp do tych najważniejszych jest łatwy, jednak sterowanie klimatyzacją do wygodnych nie należy. Standardem w tym segmencie jest już bezprzewodowy CarPlay i porty USB-C. Niestety nie dotyczy to MG, które oferuje łączność tylko po kablu oraz wejścia USB-A. Dobrze chociaż, że komputer pokładowy jest łatwy w obsłudze, a na kierownicy znajdziemy wygodne fizyczne przyciski i joysticki.

MG HS 2025 Exclusive i jego bogate wyposażenie standardowe
Chińscy producenci przyzwyczaili nas do bogatego wyposażenia standardowego. Tak też jest w przypadku MG HS, które w topowej wersji Exclusive oferuje m.in. podgrzewane przednie fotele, reflektory LED, dostęp bezkluczykowy, zestaw systemów bezpieczeństwa i asystentów z aktywnym tempomatem, monitorowaniem martwego pola, asystentem pasa ruchu, monitorowaniem wzroku kierowcy czy ostrzeganiem przed kolizją z tyłu, a także kamery 360 stopni, przednie i tylne czujniki parkowania, elektrycznie sterowane fotele (fotel kierowcy z pamięcią ustawień), indukcyjną ładowarkę czy elektrycznie sterowaną klapę bagażnika. Tak naprawdę jedyną opcją jest czarny lakier metalizowany "Pebble Black" za 2250 zł. Zaskoczył mnie brak regulacji wysokości fotela pasażera oraz podgrzewanej kierownicy, która to w miejskim MG3 jest standardem.

Dużo miejsca w każdym kierunku... zwłaszcza z tyłu
Chińskie auta mają też przestronne kabiny. Dotyczy to również MG HS. Przednie fotele są obszerne i wygodne, choć ich podparcie boczne praktycznie nie istnieje. Miejsca nie brakuje również nad głowami i na szerokość, a ilość schowków i półek jest w zupełności wystarczająca. HS zaimponował mi jednak w drugim rzędzie, gdzie mamy wręcz mnóstwo miejsca na nogi i płaską podłogę, a samą kanapę dość dobrze wyprofilowano i jest ona wygodna, za wyjątkiem środkowego miejsca. Również na szerokość i nad głowy miejsca jest sporo, podobnie jak na stopy. Doceniłem też osobne nawiewy, 2 porty USB-A i wygodny podłokietnik z cupholderami.

Parę słów o silniku i osiągach
Co drzemie pod maską? Jest to turbodoładowana jednostka benzynowa R4 o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 275 Nm. Zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 9,6 s i prędkość maksymalną na poziomie 195 km/h. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 7-stopniowej dwusprzęgłowej przekładni DCT. Jednostka zapewnia dobre osiągi i całkiem niezłą elastyczność, tak naprawdę więcej nie potrzeba do sprawnego przemieszczania się. Sama przekładnia działa poprawnie, może nie jest tak szybka jak DSG, jednak działa raczej przyjemnie i wystarczająco sprawnie. Zwłokę miewa głównie przy ruszaniu.
Nie jest mistrzem oszczędności, ale tragedii nie ma
Jak wygląda kwestia spalania? Cóż, rewelacji nie ma, ale portfela też nie rujnuje. Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 7,6 l/100 km. W praktyce trzeba doliczyć około litr, co daje nam wyniki w okolicach 8,5 l/100 km. Owszem, europejscy i japońscy rywale potrafią palić około litr mniej w cyklu mieszanym, jednak już koreańskie marki i chińscy rywale mają podobny apetyt. Na autostradzie spalanie waha się między 8,5 a 9 l/100 km, zaś w mieście będą to już wartości przekraczające 11 litrów, za to na drogach lokalnych zejdziemy nawet do 5,7 l/100 km. Bak liczy 55 litrów, co znacza, że w praktyce zrobimy jakieś 600-650 km na jednym tankowaniu.

Wygodne i zaskakująco dobrze wyciszone
Chińskie samochody mają najczęściej komfortowe nastawy zawieszenia i nie inaczej jest w tym przypadku. MG sprawnie pochłania większość nierówności i jedynie jakieś większe dziury czy studzienki potrafią zaburzyć komfort. Układ kierowniczy pracuje lekko, jednak nie jest tak gumowaty jak np. w innych chińskich samochodach, z którymi miałem do czynienia. Sama kierownica również dobrze leży w dłoniach, ma gruby i perforowany wieniec, w dodatku spłaszczony u dołu, lecz próżno po HSie oczekiwać sportowych doznań. Sprawdzi się za to w trasie, zwłaszcza, że jest znacznie lepiej wyciszony od swoich rodzimych rywali jak BAIC czy Jaecoo. Powiem więcej - poziom wyciszenia kabiny stoi wręcz na poziomie aut europejskich i do około 130 km/h jest komfortowo. Hamulce również okazują się wystarczające.
Działanie systemów bezpieczeństwa wciąż pozostawia do życzenia
Niestety nadal nie rozwiązano kwestii nachalnego działania systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy. We znaki daje się zwłaszcza nadgorliwy i głośny system monitorowania uwagi kierowcy oraz asystent pasa ruchu. Również system odczytywania znaków drogowych działa na pół gwizdka. Pierwsze dwa najlepiej dezaktywować jeszcze przed ruszeniem, jednak aby to zrobić, trzeba się przeklikać przez podstrony menu, co chwilę trwa.
MG HS 2025 - cena
Pora na największy atut. Bazowe MG HS 1.5T Excite ze skrzynią manualną kosztuje od 117 900 zł. Nasz egzemplarz ze skrzynią automatyczną i w bogatszej konfiguracji Exclusive startuje już od 137 900 zł. Jeśli szukacie mocniejszej i oszczędniejszej opcji, znajdziecie ją w postaci PHEV o mocy 272 KM i zasięgu na prądzie 100 km. Ta kosztuje od 164 500 zł za wariant Excite.

MG HS - gwarancja, serwis i usterki
MG daje gwarancję na 7 lat z limitem do 150 000 km, 7 lat gwarancji na perforację nadwozia bez limitu przebiegu oraz atrakcyjny program Assistance: 1. rok wliczony w cenę, a od 2. do 7. roku dla klientów, którzy posiadają pełną historię serwisową u dealera MG. Serwisy MG Motor znajdzecie praktycznie we wszystkich większych miastach Polski. Łącznie działą już kilkadziesiąt serwisów i salonów MG Motor na terenie naszego kraju. Kolejnym atutem jest też ocynkowane nadwozie.
MG HS w Polsce jest na tyle świeżym autem, że nawet właściciele I generacji nie zgłaszają jeszcze żadnych usterek. Zdarzają się jedynie narzekania na zawieszający się system multimedialny, co jest zmorą wielu współczesnych samochodów. Zagraniczne źródła wskazują jako słabe strony MG różnego rodzaju sensory, co przejawia się m.in. nieprawidłowym działaniem czujnika deszczu czy automatycznych wycieraczek. Niską trwałość mają moduły sterujące komponentami elektrycznymi, w tym lusterkami czy szybami. Komputer potrafi pokazywać losowe błędy, często nie pokrywające się z faktycznym stanem, a po latach zdarza się, że urywają się plastikowe elementy w kabinie. Generalnie to wszystko są jednak drobiazgi, a poziom wykonania wnętrza i zastosowanie nowych multimediów w II generacji MG HS dobrze wróży na przyszłość.
MG HS 2025 - bezpieczeństwo
Samochód zdobył 5 gwiazdek w testach Euro NCAP. Ochronę dorosłych oceniono na 90%, ochronę dzieci na 85%, ochronę pieszych na 83%, natomiast systemom bezpieczeństwa przyznano 74%.
MG HS - opinie użytkowników
MG HS zbiera w większości pozytywne opinie, zresztą świadczą o tym komentarze samych użytkowników:
Zobacz MG HS opinie użytkowników na chinskiesamochody.pl
Co dostaniemy w cenie MG HS?
Co dostaniemy w cenie MG HS? Mamy np. miejskiego Renault Captura w wersji esprit Alpine z silnikiem benzynowym 1.3 o mocy 158 KM. Auto jest co prawda jeszcze lepiej wyposażone od MG, jednak jest modelem o dwa segmenty mniejszym, mierzącym raptem 4,23 m długości.
Podobną kwotę wyłożyć musimy za kompaktową Kię Sportage 1.6 T-GDI o mocy 160 KM, jednak dostaniemy bazową wersję M z gorszym wyposażeniem niż w MG, w dodatku ze skrzynią manualną. Podobnie jak MG, Kia oferuje gwarancję na 7 lat lub 150 000 km.
Z drugiej strony mierząca 4,57 m Dacia Bigster w topowej odmianie Journey z napędem hybrydowym 1.8 o mocy 155 KM kosztuje 132 300 zł i jest pełną hybrydą. Dacia jest bardziej pakowna od MG, jednak ma gorzej wykończoną kabinę.
Podobny wielkościowo do MG Ford Kuga kosztuje już od 169 480 zł za bazową wersję Titanium z silnikiem 1.5 EcoBoost o mocy 186 KM i 8-stopniową skrzynią automatyczną, w dodatku jest gorzej wyposażony. Dość powiedzieć, że w tej kwocie dostaniemy już MG HS w wersji PHEV.
Oferta chińskich rywali
Inaczej sprawa wygląda, gdy porównamy MG do chińskich rywali. BAIC Beijing 5 z silnikiem benzynowym 1.5 o mocy 177 KM i jeszcze bogatszym wyposażeniem kosztuje 132 800 zł. Ma jednak mniejszy bagażnik i krótszą gwarancję - na 5 lat lub 100 000 km.
Jaecoo 7 Urban z silnikiem 1.6 T-GDI o mocy 147 KM i 7-stopniową przekładnią DCT kosztuje 139 900 zł, ma większy bagażnik oraz prześwit (200 mm) i bogatsze wyposażenie, jednak jest mniejsze (mierzy 4,5 m).
Ciekawą alternatywą jest też Forthing T-Five wyceniony na 135 900 zł. Oferuje równie bogate wyposażenie co MG oraz ciekawy design, mierzy 4,56 m długości i ma silnik benzynowy 1.5 T-GDI o mocy 177 KM. Oferuje jednak krótszą gwarancję (5 lat lub 150 000 km).
MG HS w ofercie chińskiesamochody.pl
W ofercie chińskiesamochody.pl znajdziecie aż kilkadziesiąt egzemplarzy fabrycznie nowego MG HS w różnych wersjach silnikowych i wyposażeniowych. Samochody są nowe, pochodzą z 2024 roku, wiele z nich dostaniecie od ręki. Możecie też liczyć na atrakcyjne finansowanie, minimum formalności oraz na spore rabaty względem ceny katalogowej.
Zobacz ofertę MG HS leasing na chinskiesamochody.pl
Podsumowanie
Podsumowując nowe MG HS wywarło na mnie pozytywne wrażenie. Samochód wygląda na droższego niż jest, w dodatku jest przestronny i funkcjonalny, do tego bogato wyposażony i estetycznie wykończony. Również jego silnik, mimo, że nie jest mistrzem oszczędności, zapewnia dobre osiągi i sprawdza się w tym dość sporym SUV-ie. Pozytywny obraz uzupełniają komfortowe zawieszenie i zaskakująco dobre wyciszenie. Oczywiście są lepiej wyposażeni rywale, multimiedia i ergonomia mogłyby być lepsze, a systemy bezpieczeństwa i asystenci powinni działać lepiej, jednak jako całość MG HS sprawia naprawdę solidne wrażenie... wrażenie najlepszego chińskiego SUV-a na rynku.