Roewe D6. Niedrogi chiński elektryk bije rekord efektywności
Roewe D6, nowy chiński samochód elektryczny, został oficjalnie uznany przez Księgę Rekordów Guinnessa za „najbardziej efektywny samochód elektryczny na świecie”. Ten sedan, który swoją premierę rynkową będzie miał pod koniec kwietnia 2025 roku, już teraz wzbudza ogromne zainteresowanie. Jego rekordowa efektywność energetyczna stawia go w czołówce globalnego rynku pojazdów elektrycznych.

Marka Roewe, choć w Europie może być mniej znana, jest blisko spokrewniona z popularną marką MG, ponieważ obie należą do chińskiego giganta motoryzacyjnego SAIC. Roewe D6, zaprojektowany jako konkurent Tesli Model 3, wyróżnia się nie tylko nowoczesnym designem, ale przede wszystkim niezwykle niskim zużyciem energii. To osiągnięcie jest kolejnym dowodem na dynamiczny rozwój chińskiej branży motoryzacyjnej.
Nie jest to jednak pierwsze wyróżnienie dla Roewe. Pod koniec 2024 roku model hybrydowy Roewe D7 ustanowił rekord świata, pokonując 2208 km na jednym tankowaniu i pełnej baterii, przy średnim zużyciu paliwa wynoszącym zaledwie 2,49 litra na 100 km. Teraz D6 kontynuuje tę passę, zdobywając laury w kategorii samochodów w pełni elektrycznych.
Rekordowa podróż na najwyższej autostradzie świata
Sprzedaż Roewe D6 oficjalnie rozpocznie po zakończeniu Salonu Samochodowego w Szanghaju, który odbędzie się od 23 kwietnia do 2 maja. Już teraz jednak model może pochwalić się niezwykłym osiągnięciem – rekordem świata w efektywności energetycznej. Jak podaje portal CarNewsChina, samochód wyruszył z miasta Xining, stolicy prowincji Qinghai, i pokonał trasę wzdłuż autostrady Qinghai-Tybet.
Ta wyjątkowa trasa, licząca 1973 km, przebiega na średniej wysokości ponad 4000 metrów nad poziomem morza, co czyni ją najwyżej położoną autostradą na świecie, według Chińskiej Kompanii Budowy Dróg. Roewe D6 podjął wyzwanie pokonania tej trasy, stawiając czoła ekstremalnym warunkom terenowym i klimatycznym. Podróż ta była prawdziwym testem wytrzymałości i efektywności pojazdu.
W ciągu pięciu dni Roewe D6 przejechał 1959,9 km, mijając takie punkty jak przełęcz Tanggula na wysokości 5231 metrów, górę Kunlun czy tunel Fenghuoshan, położone na wysokości około 5000 metrów. Pomimo trudnych warunków, w tym mrozów sięgających -12°C, zamieci śnieżnych i permafrostu, samochód dotarł do celu w Xining, osiągając średnie zużycie energii na poziomie zaledwie 9,125 kWh/100 km.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Xpeng P7 2025. Ceny, gwarancja, osiągi, wyposażenie. Co można kupić?
Niezrównana efektywność Roewe D6
Rekordowy wynik Roewe D6, wynoszący 9,125 kWh/100 km, pozwolił mu wyprzedzić konkurentów takich jak Lucid Air, którego średnie zużycie wynosi około 12 kWh/100 km. To osiągnięcie potwierdza, że D6 jest obecnie liderem w kategorii efektywności energetycznej wśród samochodów elektrycznych. Wynik ten jest szczególnie imponujący, biorąc pod uwagę wymagające warunki, w jakich odbyła się rekordowa podróż.
Roewe D6 to sedan o wymiarach zbliżonych do Tesli Model 3: 4792 mm długości, 1828 mm szerokości i 1496 mm wysokości, z rozstawem osi wynoszącym 2750 mm. Jego współczynnik oporu aerodynamicznego wynosi 0,27 Cx, co dodatkowo przyczynia się do niskiego zużycia energii. Samochód będzie dostępny w Chinach z dwiema opcjami baterii: 53,9 kWh, oferującą zasięg 520 km, oraz 42,8 kWh, z zasięgiem 450 km - oczywiście według cyklu CLTC.
Cena Roewe D6 nie została jeszcze oficjalnie potwierdzona, ale producent zasugerował, że może zaczynać się od około 20 000 euro w przeliczeniu. Taki poziom cenowy, w połączeniu z rekordową efektywnością, może sprawić, że Roewe D6 stanie się atrakcyjną alternatywą dla innych modeli elektrycznych na rynku. Pojazd ten pokazuje, jak daleko zaszła technologia chińskich producentów samochodów. Przede wszystkim pobity rekord jest jednak dla marki doskonałą reklamą tuż przed rozpoczęciem sprzedaży.