Czy chińskie samochody rdzewieją bardziej niż europejska konkurencja?
Czy chińskie modele samochodów rdzewieją bardziej niż europejskie? Jakie chińskie koncerny przygotowały gamę swoich modeli do europejskich warunków?
Wraz z dynamiczną ekspansją azjatyckich producentów na rynek europejski, w głowach potencjalnych kupców niezmiennie powraca jedno fundamentalne pytanie- czy chińskie samochody rdzewieją? Choć nowe modele kuszą ceną, bogatym wyposażeniem i nowoczesnym designem, historyczne obawy dotyczące jakości blach chińskich samochodów stanowią barierę. Przeanalizujemy, ile prawdy jest w tych mitach i jak zabezpieczenie antykorozyjne ewoluowało w modelach na rok 2025 i 2026, stosując się do najbardziej aktualnej wiedzy technicznej.
Geneza mitu- skąd wzięły się obawy o rdzę w chińskich autach?
Powszechne przekonanie o słabym zabezpieczeniu antykorozyjnym chińskich aut nie wzięło się znikąd. Jest to efekt doświadczeń z samochodami, które wchodziły na europejskie, a zwłaszcza rosyjskie i wschodnie rynki, w poprzedniej dekadzie.
Samochody z poprzedniej dekady – historyczne problemy
Gdy na początku drugiej dekady XXI wieku na drogach pojawiły się modele takie jak Lifan Solano czy niektóre warianty Geely Emgrand, szybko zyskały reputację aut o niskiej trwałości powłoki ochronnej. Użytkownicy zgłaszali szybkie pojawianie się korozji powierzchniowej, szczególnie w obrębie podwozia i elementów zawieszenia. W tamtym czasie producenci ci często oszczędzali na procesie zabezpieczania, stosując minimalne metody antykorozyjne, dalekie od standardów zachodnioeuropejskich. Właśnie te historyczne wpadki legitymizują dzisiejsze pytania o zabezpieczenie antykorozyjne chińskich samochodów.
Różnice między rynkiem rosyjskim a europejskim
Konieczne jest rozróżnienie. Wiele marek azjatyckich w przeszłości traktowało rynek rosyjski oraz inne rynki wschodnie (gdzie sól drogowa i trudny klimat są normą) jako poligon doświadczalny, oferując tam pojazdy z minimalną, często niewystarczającą ochroną antykorozyjną. Wymagania homologacyjne i oczekiwania jakościowe klientów w Europie Zachodniej są nieporównywalnie wyższe. Nowe modele, takie jak te z roczników 2024,2025 czy planowanych 2026, są projektowane z myślą o globalnej konkurencji i muszą spełniać restrykcyjne normy europejskie.
Nowe standardy i technologie- co zmieniło się w modelach 2025/2026?
Współczesna chińska motoryzacja to globalny biznes, który zainwestował miliardy w nowoczesne fabryki i zaawansowane procesy produkcyjne. Odpowiedzią na obawy jest wprowadzenie zaawansowanych technologii ochronnych.
Powłoka Ecoating zamiast tradycyjnego cynkowania
Wiele nowoczesnych chińskich marek zrezygnowało z polegania wyłącznie na tradycyjnym cynkowaniu ogniowym, przechodząc na zaawansowane procesy, takie jak Ecoating (E-coat) – kataforeza. Jest to proces elektrochemiczny, w którym karoseria jest zanurzana w wannie z farbą, zapewniając idealne, równomierne pokrycie wszystkich powierzchni, w tym profili zamkniętych i trudno dostępnych miejsc. To znacznie wyższy standard niż proste zabezpieczenie elementów zewnętrznych. Przykładowo, BAIC stosuje tę metodę jako podstawę ochrony.
Rola europejskich partnerów i przejęć
Chińscy producenci zyskali cenną wiedzę dzięki strategicznym przejęciom i partnerstwom. Geely, właściciel Volvo, ma bezpośredni dostęp do szwedzkiego know-how, znanego z rygorystycznych testów antykorozyjnych i wysokiej jakości blach. Podobnie, SAIC (właściciel MG) i ich współpraca z europejskimi poddostawcami wymusiła podniesienie standardów. Wpływ tych doświadczeń jest widoczny w modelach premium, takich jak Polestar, Lynk&Co czy NIO.
Czy wysokie wyniki w Euro NCAP przekładają się na jakość blach?
Wysokie oceny w testach zderzeniowych Euro NCAP świadczą o integralności strukturalnej karoserii, która jest ściśle powiązana z wytrzymałością i jakością stali. Oznacza to, że producenci ci muszą stosować nowoczesne stale o podwyższonej wytrzymałości (HSS i UHSS), które są zazwyczaj droższe i lepiej przygotowane pod kątem obróbki i zabezpieczenia antykorozyjnego. Choć testy NCAP bezpośrednio nie badają rdzy, wymagają stosowania procesów, które pośrednio poprawiają trwałość blach.
Gwarancja na perforację – co mówią producenci?
Kluczowym wskaźnikiem zaufania producenta do jakości swojego zabezpieczenia antykorozyjnego jest długość oferowanej gwarancji na perforację.
Analiza gwarancji – co obejmuje, a czego nie
Wiele nowych marek oferuje standardy porównywalne z konkurencją, a czasem nawet je przewyższa- MG oferuje 7 lat gwarancji, a BAIC nawet 10 lat na perforację. Należy jednak rozróżnić gwarancję na wady lakieru i gwarancję na perforację, czyli rdzę przechodzącą na wylot. Ta druga jest znacznie trudniejsza do wyegzekwowania. Obejmuje ona wyłącznie korozję powstałą w wyniku wad materiałowych lub montażowych, a nie uszkodzeń mechanicznych (np. odprysków).
Pułapki gwarancyjne- konieczność corocznych przeglądów antykorozyjnych
Jest to kluczowa pułapka, o której musi pamiętać kupujący chiński samochód. Producenci uzależniają utrzymanie gwarancji antykorozyjnej od corocznego przeglądu powłoki w autoryzowanym serwisie. Pominięcie takiego przeglądu, który często wiąże się z opłatą, może skutkować unieważnieniem roszczenia w przypadku wystąpienia rdzy. Jest to standardowa praktyka w branży, ale w przypadku chińskich aut zyskuje szczególne znaczenie z uwagi na pokutujące mity.
Testy i opinie ekspertów- jak chińskie auta wypadają pod lupą?
Najbardziej obiektywne dane pochodzą z niezależnych testów prowadzonych w surowych warunkach klimatycznych.
Rankingi zabezpieczeń antykorozyjnych 2024/2025
Wiele uwagi przykuły szwedzkie testy antykorozyjne (na przykład te prowadzone przez Vi Bilägare), które są jednymi z najbardziej rygorystycznych w Europie z powodu trudnych warunków drogowych. Ostatnie badania przyniosły zaskakujące wyniki- choć starsze modele nie miały szans, nowoczesne pojazdy, takie jak NIO, otrzymały bardzo pozytywne oceny, zbliżone do uznanych marek premium. To dowód, że producenci ci nauczyli się stosować zaawansowane woski i uszczelnienia profili zamkniętych.
Opinie detailerów i mechaników- podwozie i elementy krytyczne
Eksperci od car detailingu i mechaniki, którzy mają bezpośredni kontakt z podwoziami nowych chińskich aut, wskazują na pewien kluczowy wniosek- fragmentaryczne zabezpieczenie podwozia. Podczas gdy sama karoseria jest świetnie chroniona (Ecoating), elementy podwozia (wahacze, ramy pomocnicze, śruby) często są jedynie malowane lub zabezpieczone minimalną ilością wosku, co jest typowe dla oszczędności. W przypadku Jaecoo 7 i pokrewnych modeli, zalecana jest szybka interwencja po zakupie.
Ocena powłoki lakierniczej- czy jest trwała?
Powszechna opinia detailerów jest taka, że chińscy producenci stosują stosunkowo miękkie i cienkie powłoki lakiernicze. Oznacza to, że są one bardziej podatne na zarysowania i odpryski (co może prowadzić do powierzchownej korozji). Choć kolory są efektowne, zaleca się szybkie zabezpieczenie lakieru powłoką ceramiczną lub folią ochronną.
Case Study- popularne chińskie marki na rynku polskim
Przyjrzyjmy się konkretnym markom, które wzbudzają najwięcej emocji w kontekście rdzy.
MG – od problemów z ZS i Hectorem do aktualnych modeli
Wczesne partie modeli, takich jak MG ZS (sprzedawane poza głównym rynkiem europejskim), wykazywały pewne braki w zabezpieczeniu. Jednak najnowsze modele, sprzedawane w UE, są już objęte lepszym standardem. Pytanie czy MG rdzewieje opinie musi być weryfikowane na podstawie rocznika i rynku docelowego. Obecnie głównym problemem są naloty korozji na elementach zawieszenia, a nie perforacja karoserii.
BYD – naloty rdzy na elementach zawieszenia po kilku latach
BYD, jako gigant e-mobility, stosuje zaawansowane zabezpieczenia podwozi swoich aut elektrycznych, jednak mechanicy zwracają uwagę na widoczne ślady rdzy powierzchniowej na nieosłoniętych elementach, takich jak ramy akumulatorów czy komponenty zawieszenia, już po 2-3 latach eksploatacji. W klimacie polskim jest to sygnał, że samochód wymaga dodatkowej opieki.
NIO/Polestar/Lynk&Co – premium segment z lepszym zabezpieczeniem
Marki współpracujące ściśle z europejskimi partnerami, celujące w segment premium, stosują kompleksowe zabezpieczenia na poziomie najlepszych producentów. Polestar (Geely/Volvo) i NIO są często chwalone za pełne woskowanie profili i stosowanie wysokiej jakości uszczelnień masami kauczukowymi.
Poradnik dla kupującego- jak zabezpieczyć nowy chiński samochód?
Jeśli zdecydowałeś się na zakup, warto zadbać o długowieczność pojazdu.
Konserwacja podwozia- kiedy i gdzie wykonać dodatkowe zabezpieczenie?
Biorąc pod uwagę fragmentaryczne zabezpieczenie elementów podwozia, zaleca się wykonanie dodatkowego zabezpieczenia antykorozyjnego nowego auta z Chin natychmiast po zakupie lub najpóźniej po pierwszej zimie. Najlepszym rozwiązaniem jest kompleksowa konserwacja podwozia w wyspecjalizowanym zakładzie, która obejmuje:
- Dokładne mycie i osuszenie podwozia.
- Zabezpieczenie profili zamkniętych (progi, ramy) woskami penetrującymi.
- Nałożenie elastycznej, grubej warstwy preparatu antykorozyjnego na całe podwozie (np. na bazie wosku lub bitumu).
Miejsca, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę
W trakcie dodatkowej konserwacji należy poprosić o szczególną uwagę na-
- Wewnętrzne progi- miejsca, gdzie zbiera się wilgoć.
- Profile zamknięte- wnęki drzwi, klapy bagażnika, słupki (woskowanie).
- Ramy szyb- często słabo zabezpieczone.
- Elementy zawieszenia i ramy pomocnicze (te, na których widać pierwsze naloty rdzy).
Podsumowanie- czy chińskie samochody są skazane na rdzę?
Odpowiedź brzmi- nie. Nowoczesne chińskie samochody z roczników 2025/2026 nie są "skazane na rdzę" w takim stopniu, jak ich historyczni poprzednicy. Proces Ecoating i zastosowanie nowoczesnych blach gwarantują dobrą trwałość samej karoserii. Oznacza to, że obawy o zabezpieczenie antykorozyjne chińskich samochodów są w dużej mierze mitem historycznym. Jednak, aby cieszyć się bezproblemową eksploatacją, zwłaszcza w polskim klimacie, zaleca się wykonanie dodatkowej konserwacji podwozia poza ASO. Ta prosta inwestycja może skutecznie zlikwidować luki w fabrycznym zabezpieczeniu, które wciąż są widoczne na elementach zawieszenia.
Czytaj więcej: Ile kosztuje wykonanie dodatkowej powłoki antykorozyjnej?