Chińska dominacja. 3/4 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in na świecie pochodzi z Państwa Środka
Samochody elektryczne i hybrydy plug-in pochodzące z Chin zdominowały globalny rynek. Najnowsze badania wskazują, że ponad 3 na 4 sprzedane modele na świecie mają swoje korzenie w Państwie Środka. To ostateczny dowód na to, że chińska motoryzacja stała się liderem w tej dziedzinie.

Popularne powiedzenie „Chińczycy nas zjedzą” wydaje się dziś bardziej aktualne niż kiedykolwiek. Od momentu rozpoczęcia ekspansji na Stary Kontynent, marki motoryzacyjne z Azji Wschodniej przeżywają prawdziwy rozkwit. W odpowiedzi na tę falę produktów z Chin, Unia Europejska wprowadziła cła na import takich pojazdów, co w styczniu nieznacznie zahamowało ich sprzedaż.
Mimo tych działań, wzrost popularności chińskich samochodów elektrycznych i hybrydowych pozostaje wyraźny. Technologia napędów elektrycznych jest szczególnie ceniona przez chińskich konsumentów, co pozwoliło tamtejszym producentom wyspecjalizować się w tej dziedzinie, zostawiając w tyle bardziej doświadczonych historycznie producentów z Europy i Ameryki Północnej.
Chińska dominacja w sprzedaży hybryd i samochodów elektrycznych
Z raportu opublikowanego przez Rho Motion jasno wynika, że chińskie marki opanowały aż 76% światowego rynku samochodów hybrydowych plug-in i w pełni elektrycznych. Ten imponujący wzrost jest szczególnie zauważalny od czasu ich wejścia na rynek europejski, gdzie ich pozycja staje się coraz bardziej niepodważalna. To dowód na to, że Chiny nie mają obecnie poważnych konkurentów w tej branży.
W Europie wpływ chińskich producentów różni się w zależności od kraju. W Hiszpanii ich udział w rynku sprzedaży osiągnął 10% w 2024 roku, co plasuje ten kraj wśród liderów pod względem popularności tych marek. Podobne wyniki odnotowano w innych państwach, takich jak Austria z 11%, Norwegia z 8% czy Wielka Brytania z 7%, jak wskazują dane z wspomnianego badania.
Chińska motoryzacja nie ogranicza się jednak do Europy. W regionach takich jak południowo-wschodnia Azja czy Ameryka Południowa ich obecność jest jeszcze bardziej znacząca. W Brazylii chińskie marki odpowiadają za 82% rynku, w Tajlandii za 77%, w Indonezji za 75%, a w Meksyku za 70%, co winduje globalną średnią sprzedaży do wspomnianych 76%.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Denza wchodzi do Polski. Powoli zaczyna robić się tłoczno
Powody globalnego sukcesu chińskich marek motoryzacyjnych
Za takimi liczbami kryje się pytanie: co sprawia, że chińskie marki odnoszą tak spektakularne sukcesy? Jednym z powodów może być brak silnej lokalnej konkurencji, zwłaszcza w regionach mniej rozwiniętych gospodarczo. W takich miejscach chińskie pojazdy wypełniają lukę na rynku, oferując nowoczesne rozwiązania w przystępnych cenach.
W Europie z kolei kluczową rolę odgrywa cena – chińskie samochody elektryczne są zazwyczaj tańsze od modeli produkowanych lokalnie. Dodatkowo oferują one wysokiej jakości wykończenie wnętrz oraz zaawansowaną technologię, co przyciąga klientów. W Polsce coraz większą popularnością cieszy się marka BYD, która zdobywa uznanie właśnie dzięki tym atutom.
Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się przez wiele lat. Europejski rynek samochodów elektrycznych nie rozwija się tak dynamicznie, jak przewidywano kilka lat temu, co skłania coraz więcej konsumentów do rozważania zakupu auta od chińskich producentów. Ich pozycja na globalnej scenie motoryzacyjnej wydaje się niezagrożona.