Porównanie: BYD Dolphin Surf vs Dacia Spring 2025
Boom na elektryki trwa w najlepsze. Po części wynika on z pojawienia się małych i przystępnych cenowo modeli jak BYD Dolphin Surf czy Dacia Spring. Który z nich jest lepszą ofertą?

Po zapaści na rynku aut elektrycznych nie ma już śladu. Pierwsze półrocze 2025 roku przyniosło przeszło 60% wzrostu sprzedaży nowych samochodów elektrycznych, których zarejestrowano 14 256 sztuk. Stało się to możliwe m.in. dzięki wprowadzeniu dopłat w ramach programu "NaszEAuto" oraz pojawieniu się na rynku tańszych modeli. Właśnie do tej grupy należą Dacia Spring i najnowszy BYD Dolphin Surf. Zresztą Dacia należy obecnie do najpopularniejszych elektryków na naszym rynku - od stycznia do czerwca zarejestrowano jej 531 sztuk. Obecnie przybyło jej jednak kilku poważnych rywali z Chin, a jednym z nich jest właśnie wspomniany już Dolphin Surf. Które z aut jest lepszą propozycją?
BYD Dolphin Surf 2025 vs Dacia Spring 2025 - porównanie danych technicznych
BYD Dolphin Surf tak naprawdę jest samochodem o segment większym od Dacii Spring. Mierzy 3990 mm długości, 1720 mm szerokości oraz 1590 mm wysokości, a jego rozstaw osi liczy 2500 mm. Bagażnik pomieści od 308 do 1037 l. Prześwit liczy od 151 do 154 mm. Ładowność wynosi 344 kg. BYD waży od 1294 do 1390 kg.

Dacia Spring mierzy natomiast 3701 mm długości, 1767 mm szerokości oraz 1519 mm wysokości. Jej rozstaw osi to 2423 mm. Bagażnik pomieści 308 litrów w wersji osobowej lub 1085 l w dostawczej odmianie Cargo. Prześwit liczy 155 mm. Ładowność, w zależności od wersji liczy od 348 do 381 kg. Dacia waży od 934 do 967 kg.

Oznacza to, że mimo aż o blisko 30 cm krótszego nadwozia Dacia oferuje podobny bagażnik co BYD. Z drugiej strony chiński elektryk zapewnia więcej przestrzeni w kabinie, zwłaszcza w drugim rzędzie siedzeń. Wizualnie Dacia Spring przypomina crossovera, natomiast BYD Dolphin Surf jest klasycznym hatchbackiem.
BYD Dolphin Surf 2025 vs Dacia Spring 2025 - porównanie wersji silnikowych

BYD Dolphin Surf występuje z dwoma silnikami oraz w dwóch wariantach pojemności baterii. Poniżej przedstawiamy gamę jednostek napędowych BYDa Dolphin Surf:
Wariant | Moc [KM] | Moment obrotowy [Nm] | 0–100 km/h [s] | Prędkość maks. [km/h] | Pojemność baterii [kWh] | Zasięg [km, WLTP] | Ładowanie DC [kW] | Czas ładowania 10–80% [min] | Napęd |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Active | 88 | 175 | 11,1 | 150 | 30 | 220 | 65 | 30 | Na przednie koła |
Boost | 88 | 175 | 12,1 | 150 | 43,2 | 322 | 80 | 30 | Na przednie koła |
Comfort | 156 | 220 | 9,1 | 150 | 43,2 | 310 | 80 | 30 | Na przednie koła |
Dacia Spring również występuje w dwóch wersjach silnikowych, jednak tylko z bateriami o pojemności 26,8 kWh. Bazowy wariant rozwija 45 KM i 125 Nm, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 19,1 s i rozpędza się do 125 km/h. Jego zasięg to 225 km. Mocniejszy wariant rozwija 65 KM i 113 Nm, rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,7 s i rozwija 125 km/h (110 km/h w wersji Cargo). Jego zasięg w cyklu mieszanym to 228 km. W obu wersjach napęd trafia na przednią oś. Baterie można ładować prądem stałym (DC) o mocy do 30 kW, a ich ładowanie od 20 do 80% zajmuje 45 minut.

BYD Dolphin Surf 2025 vs Dacia Spring 2025 - porównanie wyposażenia w podstawowej wersji
BYD Dolphin Surf już w bazowej wersji Active oferuje całkiem bogate wyposażenie. W standardzie możemy liczyć m.in. na:
- lakier metaliczny
- reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej LED
- tylne światła LED
- 15-calowe stalowe felgi
- elektrycznie regulowane, ręcznie składane i podgrzewane lusterka zewnętrzne
- obszytą skórą wegańską wielofunkcyjną kierownicę
- tapicerkę ze skóry wegańskiej
- tylne siedzenia składane w proporcji 50:50
- lampki LED do czytania z przodu
- manualną klimatyzację
- podłokietnik centralny z dwoma uchwytami na kubki
- gniazdo 12V
- cyfrowe wskaźniki z 7-calowym wyświetlaczem
- obracany 10,1-calowy ekran dotykowy systemu infotainment
- radio FM oraz DAB+ z 4 głośnikami
- nawigację
- asystenta głosowego "Hi, BYD"
- Łączność 4G
- 2 porty USB (1x USB-C i 1x USB-A)
- funkcje Apple CarPlay i AndroidAuto
- kamerę cofania
- czujniki parkowania z tyłu
- system monitorowania uwagi kierowcy
- funkcję automatycznego hamowania awaryjnego
- adaptacyjny tempomat
- asystenta pasa ruchu
- system rozpoznawania znaków drogowych
- ostrzeganie przed kolizją z przodu
- funkcję V2L
- tryby jazdy Eco, Comfort, Sport i Snow
- cyfrowy kluczyk
- dostęp bezkluczykowy
- ładowarkę pokładową 11 kW

W bazowej wersji Dacia Spring jest wyraźnie tańsza od BYDa, ale i gorzej wyposażona. W standardzie dostaniemy m.in.:
- reflektory halogenowe ze światłami do jazdy dziennej LED
- 14-calowe stalowe felgi
- tapicerkę materiałową "Jean"
- składaną w całości tylną kanapę
- tryb ECO
- czujniki parkowania z tyłu
- elektrycznie sterowane przednie szyby
- cyfrowe wskaźniki z 7-calowym wyświetlaczem
- tempomat
- aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych i rowerzystów
- system kontroli zmęczenia kierowcy
- system utrzymania pasa ruchu
- system rozpoznawania znaków drogowych oraz ostrzegania o nadmiernej prędkości
- "My Safety" - przycisk do presonalizacji systemów bezpieczeństwa
- zestaw naprawczy
- system multimedialny Media Control - radio cyfrowe ze sterowaniem przy kierownicy, wyświetlacz radia zintegrowany z komputerem pokładowym, uchwyt na smartfona zintegrowany z deską rozdzielczą, 2 głośniki z przodu, połączenie Bluetooth + aplikacja na smartfon Dacia Media Control
- 2 porty USB-C
- przewód ładowania z gniazdka domowego FlexiCharger

BYD Dolphin Surf 2025 vs Dacia Spring 2025 - porównanie cen
Bazowy BYD Dolphin Surf Active z bateriami 30 kWh kosztuje 82 700 zł. Bogatszy wariant Boost z ogniwami o pojemności 43,2 kWh kosztuje już 97 700 zł, natomiast topowa odmiana Comfort o mocy 156 KM została wyceniona na 110 500 zł. BYD udziela gwarancji na 6 lat lub 150 000 km, natomiast na baterie 8 lat lub 200 000 km.
Dacia Spring z silnikiem o mocy 45 KM występuje tylko w bazowej wersji Essential i kosztuje katalogowo 76 900 z (w obecnej promocji 69 900 zł). Mocniejszy wariant występuje w bogatszych wersjach Expression (86 000 zł, w promocji za 79 000 zł) oraz Extreme (90 600 zł, w promocji 83 600 zł), a także w dostawczej odmianie Cargo za 92 400 zł (w promocji za 85 400 zł). Dacia udziela gwarancji na 3 lata lub 100 000 km, zaś na baterie 8 lat lub 120 000 km.
Podsumowanie
Podsumowując BYD Dolphin Surf w podobnej cenie oferuje znacznie więcej niż Dacia Spring. Ma większe nadwozie i przestronniejszą kabinę, jest lepiej wykonany i oferuje bogatsze wyposażenie oraz większy zasięg. Do tego chiński model kusi długą gwarancją i znacznie lepszymi osiągami. Z drugiej strony jedynie Dacia oferuje wersję Cargo i bazowo jest jest jeszcze tańsza od BYDa. Generalnie jednak w kategorii "value for money" bezprzecznie wygrywa BYD.