Wartość rezydualna chińskich samochodów - stan na wrzesień 2025
Atrakcyjna cena to jeden z największych atutów chińskich samochodów. Jak jednak wygląda ich wartość rezydualna? Sprawdź, jak kształtują się ceny aut z Państwa Środka na rynku wtórnym.
Chińskie auta coraz śmielej wkraczają na polski rynek samochodów osobowych, przyciągając uwagę bogatym wyposażeniem w standardzie, nowoczesnymi technologiami i atrakcyjną relacją ceny do oferowanych możliwości. W pierwszym półroczu 2025 roku w Polsce zarejestrowano ponad 16,6 tys. takich pojazdów, co przełożyło się na ponad 5% udziału w rynku nowych aut. Dla porównania, w całym 2024 roku było to niespełna 11 tys. aut z Państwa Środka, a rok wcześniej – zaledwie kilkaset sztuk. Prognozy wskazują, że do końca roku liczba zarejestrowanych pojazdów może osiągnąć pułap 30–35 tys. egzemplarzy. Tempo wzrostu jest więc bardzo dynamiczne i coraz wyraźniej widać jego wpływ na rynek wtórny. Na razie dominują na nim głównie samochody demonstracyjne z niskimi przebiegami, zaś faktycznie „używanych” aut z dłuższą historią eksploatacji jest wciąż niewiele. Dopiero w dwóch kolejnych latach pojawi się na rynku pierwsza duża fala pojazdów dwu- i trzyletnich, która pozwoli pełniej ocenić ich realną wartość rezydualną. Choć część chińskich producentów oferuje wydłużone gwarancje i bardzo korzystne cenniki, marki te dopiero budują swoją pozycję i zmagają się z wieloma stereotypami. Najpopularniejszym z nich jest przekonanie, że samochody tracą nawet połowę wartości tuż po wyjeździe z salonu. Tymczasem realne oferty z rynku wtórnego dowodzą, że utrata wartości jest zwykle znacznie niższa — a część modeli trzyma całkiem przyzwoitą cenę.
Jak w praktyce wygląda spadek wartości chińskich samochodów?
Dane do niniejszego raportu pochodzą z analizy aktualnych ofert sprzedaży na polskich portalach motoryzacyjnych oraz danych udostępnionych przez serwis Superauto.pl. Pod uwagę wzięłam modele dostępne na rynku od co najmniej kilku miesięcy, co umożliwiło mi ocenę ich wartości po pierwszym okresie użytkowania. Muszę w tym miejscu podkreślić, że z uwagi na wczesny etap rozwoju rynku wtórnego, dominują na nim oferty samochodów demonstracyjnych i flot dealerskich, często z niskimi przebiegami i pełną historią serwisową. Aut sprzedawanych prywatnie jest jeszcze niewiele, co może częściowo stabilizować ceny i nie odzwierciedlać przyszłych wyników dla egzemplarzy intensywniej użytkowanych. Dlatego uzyskane dane traktuję jako obraz rynku w fazie rozwoju — dynamiczny, ale wciąż z wieloma znakami zapytania. Ceny z rynku wtórnego uśredniłam dla poszczególnych modeli i przebiegów, a następnie porównałam z obowiązującymi cenami katalogowymi, aby uzyskać procentową utratę wartości. Dzięki temu mogłam ocenić, które modele już dziś bronią swojej ceny najlepiej — oraz jakie mogą być trendy dla całego segmentu w najbliższej przyszłości.
BYD – utrata wartości
BYD konsekwentnie buduje w Polsce wizerunek producenta nowoczesnych elektrycznych sedanów i SUV-ów, które łączą nowoczesne technologie z przestronnym wnętrzem. Seal Excellence AWD Sedan — elegancki model klasy średniej — kosztuje w salonie 240 000 zł. Na rynku wtórnym egzemplarze z 2024 roku i przebiegiem około 13 324 km są wyceniane na 199 900 zł - w efekcie notują spadek wartości rzędu 16,71%, co można uznać za poziom typowy dla aut elektrycznych w pierwszym roku użytkowania. Z kolei SUV Seal U DM-i Boost, wyposażony w oszczędny napęd hybrydowy, startuje z poziomu 169 900 zł, a egzemplarze używane z rocznika 2024 i przebiegiem 8 000 km można nabyć za 123 900 zł, Utrata wartości - 27,07% - jest więc wyraźnie większa niż w przypadku poprzednika. Prawdopodobnie jest to efekt mniejszej rozpoznawalności modelu i silniejszej konkurencji w segmencie hybrydowych SUV-ów. 6 lat gwarancji na auto i 8 lat na baterię sprzyja stabilizowaniu cen — zwłaszcza w przypadku modeli elektrycznych.
MG – utrata wartości
MG umacnia swoją pozycję jednego z najpopularniejszych producentów chińskich SUV-ów w Polsce. Nabywców do tej marki przyciąga przede wszystkim 7-letnia gwarancja / 150 000 km, która realnie wspiera wartość rezydualną. Nowy MG HS Excite 1.5 T-GDi AT DCT — przestronny SUV o rodzinnym charakterze — kosztuje 129 500 zł, a demówki z 2024 roku wciąż utrzymują około 90% wartości początkowej. Natomiast egzemplarze z 2023 roku i przebiegiem około 30 308 km są wyceniane na 99 900 zł, co daje spadek o 22,86%. Z kolei wersja HS Exclusive 1.5 AT na rynku wtórnym — w przypadku aut z rocznika 2023 i przebiegiem ponad 32 617 km — jest oferowana za 90 000 zł przy cenie katalogowej 140 150 zł . W tym przypadku utrata wartości wynosi więc 35,78%. Jeśli zależy nam na zwinności w mieście, MG ZS 1.5 Excite, kompaktowy SUV z oszczędnym silnikiem benzynowym 1.5, wyceniony w salonie na 101 150 zł, utrzymuje wartość – rocznik 2024 notuje zaledwie 12,56% spadku wartości (rynek wtórny 88 450 zł). Na zakończenie warto wspomnieć także o MG4 77 kWh Luxury Long Range, elektrycznym hatchbacku o długim zasięgu i nowoczesnych systemach wspomagania kierowcy. Jego cena katalogowa wynosi 173 850 zł, a egzemplarze z rocznika 2024 i przebiegiem 10 381 km kosztują 139 900 zł, tracąc 19,53% wartości.
Omoda – utrata wartości
Omoda 5 zyskała w Polsce sympatię kierowców dzięki futurystycznej stylistyce, przestronnemu wnętrzu i nowoczesnemu wyposażeniu. Za wersję Comfort DCT 1.6 T-GDI zapłacimy w salonie 115 500 zł, zaś samochody demonstracyjne z 2024 roku są wyceniane na 109 998 zł. W praktyce oznacza to, że utrata wartości wynosi zaledwie 11,2–15,2%. Bogatsza wersja Premium DCT (cena katalogowa 129 500 zł) także trzyma formę — egzemplarze używane kosztują 109 900–111 500 zł, co daje około 13,9% spadku wartości. 7-letnia gwarancja / 150 000 km wzmacnia zaufanie kupujących i pozwala nabyć bogato wyposażony egzemplarz z minimalną utratą wartości.
Leapmotor – utrata wartości
Leapmotor T03 to miejski elektryk o znakomitej zwrotności i zaskakująco funkcjonalnym wnętrzu. Cena nowego egzemplarza to 86 600 zł, natomiast demówki z rocznika 2025 oferowane są za ok. 76 600 zł. Spadek wartości jest więc na razie niewielki i wynosi 11,55%. Choć gwarancja na auto obejmuje tylko 3 lata / 100 000 km, mocną stroną Leapmotora pozostaje ochrona baterii: 8 lat / 160 000 km — czynnik istotnie stabilizujący wartość rezydualną.
BAIC – utrata wartości
BAIC z miesiąca na miesiąc zyskuje na popularności, kusząc przestronnymi SUV-ami w cenach zauważalnie niższych niż u europejskich rywali. Decydując się na nowego Beijinga 5 Luxury DCT (1.5 T-GDI), musimy wydać 135 700 zł. Rocznik 2024 z umiarkowanymi przebiegami możemy znaleźć za ok. 117 900 zł, co daje około 13% spadku wartości. Beijing 7 Luxury DCT to propozycja większa, bardziej reprezentacyjna, kosztująca w salonie 169 900 zł. Modele z rynku wtórnego - dostępne za ok. 149 900 zł - oznaczają 11,8% utraty wartości. Jest to w mojej opinii wynik całkiem korzystny jak na dużego SUV-a świeżo po debiucie. Niestety, gwarancja 5 lat / 100 000 km nieco odstaje od najhojniejszych konkurentów i w dłuższej perspektywie może wywierać presję na wartość używanych egzemplarzy.
Jaecoo – utrata wartości
W segmencie SUV-ów klasy średniej Jaecoo 7 szybko zdobywa zainteresowanie kupujących. Co ciekawe, na rynku wtórnym dominuje Wersja OffRoad AWD DCT — egzemplarze z przebiegiem ok. 13 000 km kosztują 118 800 zł przy cenie katalogowej 157 900 zł, co oznacza 24,76% utraty wartości. To rezultat mieszczący się w normie dla nowych marek w Polsce. Wersja Urban pojawia się na rynku wtórnym rzadziej, lecz prezentuje bardzo zbliżoną dynamikę cenową. Auto z przebiegiem 15 206 km kosztuje 109 899 zł, wobec 139 900 zł ceny katalogowej. Spadek na poziomie 21,44% pokazuje, że niższy popyt w segmencie wtórnym nie przekłada się na gwałtowny spadek ceny. Na korzyść Jaecoo działa 7-letnia gwarancja / 150 000 km, istotnie zmniejszająca ryzyko zakupu auta „z krótką przyszłością”.
Maxus – utrata wartości
Nowy Maxus Euniq 6, elektryczny SUV o dużej kabinie i rodzinnych ambicjach, kosztuje 159 900 zł, a pojazdy demonstracyjne są dostępne już za 99 900–139 900 zł. To oznacza około 37,5% utraty wartości, czyli wyraźnie więcej niż w przypadku pozostałych marek. 5-letnia gwarancja / 100 000 km nie równoważy tego poziomu deprecjacji — rynek oczekuje mocniejszych argumentów przy wyborze mniej rozpoznawalnej marki.
Skywell – utrata wartości
Skywell ET5 wprowadza do świata elektrycznych SUV-ów atrakcyjną stylistykę i komfortowe wyposażenie. Niestety, niszowa pozycja marki, ograniczona sieć serwisowa i krótka gwarancja: 3 lata / 120 000 km powodują znaczną utratę wartości. Nowy Skywell ET5 Comfort kosztuje 199 900 zł , a używane egzemplarze z rocznika 2022 dostępne są dziś za 85–90 tys. zł, co oznacza spadek wartości o 54,98% - 57,48% — jest to najwyższy wynik w moim zestawieniu.
Jak szybko tracą na wartości chińskie samochody? Porównanie marek
W tabeli uwzględniłam zarówno modele o relatywnie stabilnej wartości, jak i te, które doświadczyły większego spadku, prezentując różnice między markami i modelami.
| Marka i model | Rocznik | Spadek wartości [%] | Uwagi (gwarancja marki) |
|---|---|---|---|
| MG HS Excite 1.5 T-GDi AT DCT | 2024 | 9,73 | 7 lat / 150 000 km |
| Omoda 5 Comfort DCT 1.6 T-GDI | 2024 | 11,2 – 15,2 | 7 lat / 150 000 km |
| Leapmotor T03 37.3 kWh Smart | 2025 | 11,55 | 3 lata / 100 000 km bateria 8 lat/ 160 000 km |
| MG ZS 1.5 Excite, SUV, benzyna | 2024 | 12,56 | 7 lat / 150 000 km |
| BAIC Beijing 5 Luxury DCT 1.5 T-GDI | 2024 | 13,12% | 5 lat / 100 000 km |
| MG Omoda 5 Premium DCT 1.6 T-GDI | 2024 | 13,90 | 7 lat / 150 000 km |
| BYD Seal Excellence AWD Sedan | 2024 | 16,71 | 6 lat / 150 000 km bateria 8 lat / 200 000 km |
| MG 4 77kWh Luxury Long Range | 2024 | 19,53 | 7 lat / 150 000 km |
| Jaecoo 7 1.6 T-GDI Urban DCT | 2024 | 21,44 | 7 lat / 150 000 km |
| MG HS Excite 1.5 T-GDi AT DCT (drugi rocznik) | 2023 | 22,86 | 7 lat / 150 000 km |
| BAIC Beijing 7 1.5T Luxury DCT | 2024 | 23,37 | 5 lat / 100 000 km |
| Jaecoo 7 1.6 T-GDI OffRoad AWD DCT | 2024 | 24,76 | 7 lat / 150 000 km |
| BYD Seal U DM-i Boost | 2024 | 27,07 | 6 lat / 150 000 km bateria 8 lat / 200 000 km |
| MG HS Exclusive 1.5 AT | 2024 | 35,78 | 7 lat / 150 000 km |
| Maxus Euniq 6 | 2022 | 37,5 | 5 lat / 100 000 km bateria 8 lat / 160 000 km |
| Skywell ET5 | 2022 | 54,98% - 57,48% | 3 lata / 120 000 km bateria 8 lat i 150 000 km |
Podsumowanie
Analiza danych sprzedażowych potwierdza, że chińskie samochody coraz lepiej radzą sobie na rynku wtórnym – choć oczywiście różnice między markami i modelami bywają spore. Najmniej tracą auta popularne i objęte długimi gwarancjami, takie jak BYD Seal, BAIC Beijing czy Jaecoo 7. Warto jednak podkreślić, że większość ofert na rynku wtórnym to egzemplarze demonstracyjne o niskim przebiegu – aut faktycznie używanych od prywatnych właścicieli jest na razie niewiele. To sprawia, że obecny obraz wartości rezydualnej dopiero się kształtuje, a spadki procentowe należy traktować z pewną ostrożnością.