Chiński minivan niespodziewanym hitem. Voyah Dream pobił rekordy sprzedaży
Voyah Dream, w pełni elektryczny minivan pochodzący z Chin, jeszcze nie zadebiutował w pełni na polskim rynku. Ten luksusowy pojazd, który przeszedł niedawno aktualizację, przekroczył wszelkie oczekiwania związane ze sprzedażą w Chinach. Jego pojawienie się w Europie to kolejny krok chińskich producentów w ekspansji na rynki zachodnie, gdzie konkurują z uznanymi markami.

W 2024 roku pośród wielu premier chińskich marek w Polsce, nad Wisłą pojawił się także Voyah, którego importerem jest Auto Fus Group. Podczas oficjalnej premiery można było zobaczyć modele takie jak Voyah Free czy właśnie Voyah Dream. Te auta trafiły do dwóch różnych grup klientów: jeden z nich to luksusowy SUV, natomiast drugi, luksusowy minivan, celuje w jeszcze zasobniejszych klientów..
O ile Voyah Free ma już swoją cenę (od 359 tys. złotych), to na cenę Voyaha Dream nadal musimy poczekać. Wielce prawdopodobne jest, że będzie się ona zaczynać od nieco ponad 400 tysięcy złotych, co czyni go pojazdem niedostępnym dla większości konsumentów. Z tego powodu liczba jego rejestracji nad Wisłą będzie z całą pewnością raczej ograniczona. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej na rodzimym rynku w Chinach, gdzie model ten po aktualizacji we wrześniu 2024 roku zdobył ogromną popularność wśród fanów motoryzacji.
Voyah Dream rewolucjonizuje rynek w Chinach
19 września 2024 roku Voyah zaprezentował odświeżoną wersję modelu Dream, która przyniosła subtelne zmiany w stylistyce, ale także nowe opcje napędowe – zarówno w pełni elektryczne, jak i hybrydowe plug-in. Wprowadzono również nowoczesne technologie, w tym system operacyjny opracowany przez Huawei, który odpowiada za autonomiczną jazdę dzięki licznym czujnikom i kamerom rozmieszczonym na karoserii. Te innowacje znacząco wpłynęły na atrakcyjność pojazdu.
Odbiór Voyah Dream w Chinach przeszedł najśmielsze oczekiwania – według danych producenta, co trzeci sprzedany tam luksusowy minivan klasy premium to właśnie ten model. Od września 2024 roku sprzedano ponad 65 000 egzemplarzy tego zelektryfikowanego pojazdu, co świadczy o jego dominacji na tamtejszym rynku. Popularność ta wynika zarówno z zaawansowanej technologii, jak i konkurencyjnej ceny w porównaniu do zachodnich rywali.
Średnia cena sprzedanych egzemplarzy Voyah Dream w Chinach wynosi około 390 000 juanów, czyli równowartość 52 000 euro. Najtańsza wersja hybrydowa plug-in startuje od 329 000 juanów (około 43 300 euro), natomiast najdroższa, w pełni elektryczna i bogato wyposażona, kosztuje od 449 900 juanów (około 59 305 euro). Nawet w najwyższej konfiguracji model ten pozostaje znacznie tańszy niż w Europie.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Chińska dominacja. 3/4 samochodów elektrycznych i hybryd plug-in na świecie pochodzi z Państwa Środka
Porównanie cen, konkurencja na rynku
W Chinach Voyah Dream, nawet w najdroższej wersji, kosztuje niemal połowę tego, co prawdopodobna cena w Polsce. Przy takim poziomie cenowym w Państwie Środka mógłby konkurować z popularnymi modelami, takimi jak Tesla Model 3 Performance. To pokazuje, jak różnice w strategiach cenowych wpływają na postrzeganie tego pojazdu na różnych rynkach.
Wśród głównych konkurentów Voyah Dream na świecie można wymienić takie modele jak Mercedes EQV czy Lexus LM, które również oferują luksus i zaawansowane technologie. Jednak chiński minivan wyróżnia się bardziej przystępną ceną w swoim kraju, co daje mu przewagę w segmencie premium. W Europie jego wysoka cena może jednak ograniczać grono potencjalnych nabywców.
W Polsce Voyah Dream oferuje zasięg homologowany w cyklu WLTP wynoszący 480 kilometrów, dzięki baterii o pojemności 109 kWh, którą można ładować z mocą do 113 kW w systemie prądu stałego. Jego największym atutem jest luksusowe wnętrze z indywidualnymi, rozkładanymi fotelami i przestronną kabiną, co czyni go idealnym wyborem dla osób ceniących komfort i nowoczesność.