Nio w Polsce. Jest nowy importer i ambitne plany
Chiński producent samochodów elektrycznych NIO ogłosił ambitne plany ekspansji w Europie Środkowej, wybierając nowego generalnego importera, który wprowadzi markę do Polski i czterech innych krajów regionu. Partnerem NIO została Grupa AutoWallis, a sprzedaż w Polsce rozpocznie się w 2026 roku.

NIO, chiński lider w segmencie premium samochodów elektrycznych, od lat zdobywa uznanie dzięki innowacyjnym technologiom, takim jak systemy autonomicznej jazdy i stacje wymiany baterii. Po sukcesach w Norwegii, Niemczech czy Holandii, firma kieruje swoje kroki do Europy Środkowej, w tym do Polski. Wybór Grupy AutoWallis jako generalnego importera to strategiczny ruch, który ma przyspieszyć rozwój marki w regionie i zaoferować polskim kierowcom dostęp do zaawansowanych technologicznie pojazdów elektrycznych.
Nowy importer NIO - Grupa AutoWallis
W czerwcu 2025 roku NIO ogłosiło, że Grupa AutoWallis, notowana na giełdzie w Budapeszcie, została wybrana jako generalny importer marki w pięciu krajach Europy Środkowej: Polsce, Węgrzech, Austrii, Czechach i Rumunii. AutoWallis to doświadczony gracz na rynku motoryzacyjnym, specjalizujący się w handlu samochodami, usługach serwisowych oraz leasingu. Decyzja o współpracy z tą grupą wynika z jej silnej pozycji w regionie i rozbudowanej sieci dystrybucji.
Grupa AutoWallis planuje uruchomić sprzedaż modeli NIO w Polsce w 2026 roku, po rozpoczęciu działalności na Węgrzech i w Austrii jeszcze w 2025 roku. Firma zamierza stworzyć dedykowane przedstawicielstwa, które zapewnią kompleksową obsługę klientów, od sprzedaży po serwis. Współpraca z AutoWallis pozwoli NIO na szybkie dostosowanie oferty do lokalnych potrzeb, w tym zapewnienie finansowania i ubezpieczeń.
Wybór AutoWallis to także sygnał, że NIO stawia na model biznesowy oparty na współpracy z lokalnymi partnerami zamiast budowania własnej infrastruktury od podstaw. Taki podejście ma obniżyć koszty i przyspieszyć ekspansję, co jest kluczowe w konkurencyjnym segmencie pojazdów elektrycznych. Polska, jako jeden z największych rynków motoryzacyjnych w regionie, jest dla NIO strategicznym celem.
Oferta NIO w Polsce
Obecnie w Polsce NIO dystrybuowane jest przez firmę PRO EV Sp. z o.o., które oferuje cztery modele: ET5 (od 255 900 zł), ET5 Touring (od 285 900 zł), EL6 (od 315 900 zł) oraz EL8 (od 461 900 zł). Modele te wyróżniają się zaawansowanymi technologiami, w tym lidarami wspierającymi autonomiczną jazdę oraz systemem Battery-as-a-Service (BaaS), który pozwala na wynajem baterii i obniżenie ceny zakupu pojazdu. Po wprowadzeniu Grupy AutoWallis jako importera, oferta może zostać rozszerzona o nowe modele, takie jak submarka Firefly.
Firefly, marka masowa NIO, została potwierdzona dla Europy i ma trafić do sprzedaży w Polsce w 2026 roku. Jest to odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na przystępne cenowo pojazdy elektryczne, które mogą konkurować z takimi modelami jak Tesla Model Y. Wprowadzenie Firefly do Polski może znacząco zwiększyć dostępność pojazdów NIO dla szerszego grona odbiorców.
Przede wszystkim jednak PRO EV to mała, prywatna firma, któa nie może sobie pozwolić na znaczące wydatki na marketing czy choćby przedstawicielstwa w największych miastach. Grupa AutoWallis ma po prostu wprowadzić znacznie większy profesjonalizm i dostępność samochodów na polskim rynku.
ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wojna cenowa w Chinach dopiero się rozkręca. Ta spirala jest nie do zatrzymania?
Strategia ekspansji NIO w Europie
NIO zadebiutowało w Europie w 2021 roku, rozpoczynając sprzedaż w Norwegii, a następnie w Niemczech, Francji, Holandii, Szwecji i Danii. Popularność marki w tych krajach rośnie, choć cieżko mówić o znakomitych wynikach sprzedażowych. Plany na najbliższe 18 miesięcy zakładają wejście na siedem nowych rynków europejskich, w tym Polskę, co zwiększy obecność NIO do 12 krajów do końca 2026 roku.
Kluczowym elementem strategii NIO jest model sprzedaży oparty na współpracy z dealerami, co pozwala na szybszą ekspansję przy niższych kosztach stałych. W Polsce i innych krajach regionu NIO zamierza także rozwijać infrastrukturę stacji wymiany baterii, która umożliwia szybką wymianę akumulatorów w zaledwie trzy minuty. To rozwiązanie wyróżnia NIO na tle konkurencji i odpowiada na potrzeby kierowców ceniących wygodę.
Ekspansja NIO w Europie Środkowej jest częścią szerszego planu, w którym rynki zagraniczne mają w dłuższej perspektywie odpowiadać za 50% sprzedaży firmy. Polska, dzięki strategicznemu położeniu i rosnącemu zainteresowaniu pojazdami elektrycznymi, jest postrzegana jako kluczowy rynek dla osiągnięcia tego celu. Współpraca z AutoWallis oraz lokalne dostosowanie oferty mają zapewnić NIO sukces w regionie.