Sprzedaż chińskich samochodów w Polsce 2024. Coraz więcej mocnych graczy
Rynek motoryzacyjny w Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, ewoluuje w kierunku różnorodności. W ostatnich latach znaczący wzrost zainteresowania odnotowano w segmencie samochodów pochodzących z Chin. Ten wzrost jest podyktowany nie tylko konkurencyjnością cenową, ale także rosnącą jakością oraz innowacyjnością oferowanych modeli. Jak wyglądają wyniki sprzedaży samochodów z Chin w Polsce?

Ranking sprzedaży chińskich samochodów w Polsce
Obecność chińskich marek na polskim rynku motoryzacyjnym wpływa na dynamikę konkurencji, stając się poważnym wyzwaniem dla europejskich, japońskich i koreańskich producentów. Konkurencyjne ceny, połączone z wysoką jakością i innowacyjnością, sprawiają, że chińskie samochody stają się atrakcyjną alternatywą dla tradycyjnych marek.
Najpoważniejszym chińskim graczem w Polsce szybko stało się MG. Marka promowana jest jako brytyjska, ale to w pełni chiński producent samochodów. Co istotne, pojawił się nad Wisłą zarówno ze spalinowymi, jak i elektrycznymi modelami, szybko zdobywając sporą popularność. W 2024 roku sprzedaż chińskiej marki samochodów w Polsce sięgnęła bowiem 6 763 egzemplarzy, dzięki czemu MG znalazło się na 20. miejscu pod względem popularności, jeśli chodzi o rynek nowych samochodów osobowych. Chińczycy w pokonanym polu zostawili Teslę, Seata, Hondę czy Citroena.
Najpopularniejszym modelem marki jest MG HS. To średni SUV, który od w 2024 r. sprzedał się w 4 439 egzemplarzach. To więcej niż Renault Clio czy Dacia Jogger. W popularnym segmencie miejskich SUV-ów rywalizuje natomiast MG ZS, które w tym okresie 2024 r. sprzedało się w 1 641 egzemplarzach. W ostatnim okresie sprzedaż tego modelu zwolniła ze względu na wprowadzanie zupełnie nowej, hybrydowej wersji modelu.
Sporą popularnością cieszy się także w pełni elektryczny MG4. Na koniec 2024 roku znaleziono nabywców na 401 egzemplarzy, co pozwoliło mu zajać 8. miejsce w rankingu sprzedaży samochodów elektrycznych w Polsce. Elektryczne MG sprzedawało się tym samym lepiej niż np. Skoda Enyaq czy Volkswagen ID.4. Można więc z pełną świadomością powiedzieć, że sprzedaż elektrycznych samochodów z Chin w Polsce dynamicznie wzrasta.
Sprzedaż chińskich marek samochodów - Polska
W Polsce dostępne są także samochody osobowe BAIC, które są jednak mniej popularne od MG. W 2024 roku marka sprzedała bowiem w Polsce 1 731 samochodów. Wśród najpopularniejszych modeli tej marki znajdziecie średniej wielkości SUV-a Beijing 5 (927 sprzedanych), małego SUV-a Beijing 3 (380 egz.) czy dużego SUV-a Beijing 7 (422 egz.).
W Polsce swoje samochody sprzedaje także Maxus. Póki co cieszą się one jednak znikomą popularnością w segmencie nowych samochodów osobowych. Od stycznia do grudnia 2024 sprzedano bowiem 34 egzemplarze, w tym 0 w październiku. To średni SUV Maxus Euniq 6 (27 egz.), minivan Maxus Euniq 5 Plus (6 egz.) oraz van Maxus Mifa 9 (1 egz.).
Od maja na listach sprzedaży w Polsce pojawiły się kolejne dwie marki. To Omoda, a także motoryzacyjny gigant - BYD. Sprzedał on w Polsce dotąd 411 samochodów, a jego dynamika sprzedaży pozwala sądzić, że za chwilę będzie ich znacznie więcej. Najważniejsze modele marki to BYD Seal - 95 egzemplarzy, BYD Seal U - 287 oraz BYD Dolphin - 27. Już 1 104 sprzedane samochody Omody to natomiast w całości Omoda 5. We wrześniu na listach sprzedażowych pojawiła się druga obok Omody marka koncernu Chery - Jaecoo. Do końca roku sprzedała ona 505 egzemplarzy modelu Jaecoo 7. Wszystkie 3 marki (BYD, Omoda i Jaecoo) mogą więc być mocnymi graczami w 2025 roku?
Jakie chińskie marki prowadzą jeszcze sprzedaż w Polsce? To DFSK (łącznie 15 sprzedanych egzemplarzy w 2024 roku - najpopularniejszy DFSK Fengon 500 - 7 egz.), Seres (łącznie 22 - wszystkie to Seres 3), Forthing - 78 (najpopularniejsze: T-Five - 31 oraz U-Tour - 29), NIO - 5 (najpopularniejsze NIO EL6 - 3), Hongqi - 4 (wszystkie to Hongqi H9) czy Skywell - 7 (wszystkie Skywell ET5). Od lipca w zestawieniach pojawił się także Leapmotor ze swoim modelem T03 (7 sprzedanych).
Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów osobowych w Polsce w 2024 roku:
- MG - 6 763 (20. miejsce ogółem)
- BAIC - 1 731 (31.)
- Omoda - 1 106 (34.)
- Jaecoo - 505 (36.)
- BYD - 411 (38.)
- Forthing - 78 (42.)
- Maxus - 34 (47.)
- Seres - 22 (49.)
- DFSK - 15 (52.)
- Leapmotor - 7 (56.)
- Skywell - 7 (56.)
- NIO - 5 (58.)
- Hongqi - 4 (59.)
- Dongfeng - 3 (60.)
W 2024 roku chińskie marki sprzedały łącznie w Polsce 10 691 nowych samochodów osobowych, stanowiąc tym samym 1,9% rynku. Liczba mało imponująca, ale warto porównać to z danymi sprzed roku - od stycznia do grudnia 2023 roku Chińczycy sprzedali bowiem w Polsce ledwie 163 pojazdy.
Najpopularniejsze chińskie modele w Polsce w 2024 roku - TOP 5:
- MG HS - 4 439 egz. (31. miejsce w ogólnym zestawieniu)
- MG ZS - 1 641
- Omoda 5 - 1 104
- BAIC Beijing 5 - 927
- Jaecoo 7 - 505
ZOBACZ RÓWNIEŻ: MG ZS Classic 2025. Ceny, wersje, silnik, bagażnik. Co można kupić?
Chińskie samochody dostawcze - jak wygląda ich sprzedaż w Polsce?
Warto jednak dodać, że Chińczycy pojawili się także na rynku samochodów dostawczych. Tam Maxus obecny jest już od zeszłego roku, ale jego popularność nieustannie jest niewielka. W 2024 marka sprzedała bowiem 87 samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony, podczas gdy w 2023 roku było to 108 aut.
Na sprzedaż pracują głównie elektryczne Maxus e-Deliver 3 (19 sprzedanych), Maxus e-Deliver 9 (8), pick-up Maxus T90 EV (17), a także spalinowy Maxus Deliver 9 (32). Od stycznia do grudnia 2024 sprzedało się też 28 egzemplarzy w pełni elektrycznego BYD ETP3.
Ranking sprzedaży chińskich marek samochodów dostawczych o dmc do 3,5 tony w Polsce w 2024 roku:
- Maxus - 87 (20. miejsce ogółem)
- BYD - 28 (33.)