3255 opinii z Google Rating
logo logo partnera
logo logo partnera
  • Samochody
  • Finansowanie
    Finansowanie
    • Leasing

      Nowe i używane samochody osobowe - popularne, premium oraz chińskie. Dla firm i osób prywatnych. Umowa od 24 miesięcy. Rabaty do 30%.

      Sprawdź oferty
    • Wynajem długoterminowy

      Bez wkładu własnego, obowiązku wykupu i zmartwień - wszystko w cenie raty. Umowa od 12 miesięcy. Auta w abonamencie - płacisz i jeździsz.

      Sprawdź oferty
    • Kredyt

      Elastyczny kredyt dla osób prywatnych i firm – pełna własność, pełna swoboda. Nowe i używane samochody z rabatem do 30%.

      Sprawdź oferty
    Wszystkie oferty
  • Strefa wiedzy
  • Opinie Klientów
  • Kontakt
  • O nas
Zamów rozmowę
Napisz wiadomość
  • Główna
  • Zamknij
    Szukaj
  • Zamknij
    Kontakt
  • Oferty
  • Zamknij
    Menu
Jakiego samochodu szukasz?

Wyszukiwarka

Brak wyników.
Popularne
teraz:

    Sugestie

      Brak wyników.

      Ostatnio wyszukiwane

        Tutaj pojawią się wyszukiwane przez Ciebie frazy.

        Polecane

          Przepraszamy!

          Mamy mały problem z wyszukiwaniem, spróbuj ponownie za chwilę.
          Nie martw się! Nadal możesz przeglądać wszystkie nasze oferty.

          Przejdź do ofert

          Kategorie

            Mogą Cię zainteresować

              • ChinskieSamochody.pl
              • Strefa wiedzy
              • Strefa wiedzy
              • Testy C-NCAP vs Euro NCAP - porównanie, zasady, przykłady

              Testy C-NCAP vs Euro NCAP - porównanie, zasady, przykłady

              03.04.2025 Paweł Bartocha

              Chińscy producenci często chwalą się maksymalną oceną 5 gwiazdek w testach zderzeniowych C-NCAP. Jak mają się chińskie testy C-NCAP do stosowanych w Europie Euro NCAP?

              Xpeng crashtest

              Z artykułu dowiesz się o:

              Czym są testy C-NCAP?
              Z czego składa się procedura C-NCAP?
              Obowiązkowe testy C-NCAP i ich porównanie do Euro NCAP
              Dodatkowe testy zderzeniowe samochodów bateryjnych
              Symulowane i wirtualne testy C-NCAP
              Jakie systemy bezpieczeństwa brane są pod uwagę w testach C-NCAP?
              Wyniki testów C-NCAP vs Euro NCAP na przykładzie wybranych modeli

              Czym są testy C-NCAP?

              Na stronach wielu chińskich producentów możemy trafić na informacje, że dany model uzyskał 5 gwiazdek w testach zderzeniowych C-NCAP. Testy zderzeniowe C-NCAP są adaptacją testu zderzeniowego euro NCAP na rynek chiński i został zaprezentowany w 2006 roku przez Chińskie Centrum Badań i Technologii Motoryzacyjnej (CATARC). Testy obejmują również samochody eksportowane z Chin. Podobnie jak Euro NCAP, testy C-NCAP uwzględniają lokalne warunki ruchu drogowego, zachowania kierowców i postęp technologiczny. Program przeszedł kilka aktualizacji od momentu powstania, a ostatnia weszła w życie 1 lipca 2024 roku. Postanowiliśmy porównać zasady testów C-NCAP i Euro NCAP wraz z wynikami przykładowych modeli.

              Z czego składa się procedura C-NCAP?

              Procedura C-NCAP składa się z szeregu testów bezpieczeństwa obejmujących rzeczywiste, symulowane i wirtualne testy zderzeniowe pojazdu, ocenę statyczną projektu pojazdu oraz badanie wydajności aktywnych systemów bezpieczeństwa pojazdu. Badanie zderzeniowe obejmuje cztery obowiązkowe testy i jeden opcjonalny obejmujący zderzenie samochodów produkcyjnych z barierami. W dużym skrócie w ramach C-NCAP przeprowadzane są testy zderzeń czołowych, testy zderzeń bocznych, testy ochrony przed urazami kręgosłupa szyjnego, testy ochrony dzieci, sprawdzana jest ochrona pieszych, w tym konstrukcja maski, kaptura i przedniej szyby a także przeprowadzane są testy zderzeniowe nóg i głowy. Wreszcie badane są systemy bezpieczeństwa. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zasady procedury C-NCAP i jej podobieństwa oraz różnice do Euro NCAP.

              Obowiązkowe testy C-NCAP i ich porównanie do Euro NCAP

              Pierwszym z testów jest prostopadłe zderzenie czołowe na całej szerokości w nieokształcalną barierę z prędkością 55 km/h. Dla porównania podobny test w warunkach Euro NCAP odbywa się z prędkością 50 km/h. 

              Drugim z testów jest zderzenie czołowe z pokryciem w 50% z platformą bariery odkształcalnej na kołach, zaprojektowane w celu symulacji zderzenia czołowego z innym pojazdem w poprzek linii środkowej, gdzie tylko połowa pojazdów po stronie kierowcy styka się z przodu. Zarówno pojazd testowy, jak i czterokołowa platforma barierowa w kształcie samochodu o masie 1400 kg (3090 funtów) poruszają się podczas testu z prędkością 50 km/h w przeciwnych kierunkach, a odkształcalna bariera ma za zadanie symulować strefę zgniotu pojazdu. W przypadku Euro NCAP pokrycie z barierą wynosi 40%, a samochód testowy porusza się z prędkością 64 km/h. 

              Czytaj więcej: Aktualne wyniki Euro NCAP chińskich samochodów

              Trzecim z testów jest badanie zderzenia bocznego z odkształcalną platformą barierową na kołach w celu symulacji zderzenia bocznego, w którym pojazd uderza prostopadle w drzwi drugiego pojazdu. Platforma bariery, która ponownie ma odkształcalną barierę symulującą strefę zgniotu pojazdu, waży obecnie 1700 kg i porusza się z prędkością 60 km/h, jest wyśrodkowana 200 mm za punktem R fotela przedniego pasażera. W teście Euro NCAP test ten jest przeprowadzany z prędkością 60 km/h, a bariera waży 1300 kg.

              Czwartym obowiązkowym testem jest badanie zderzenia bocznego z nieruchomym, pełnym cylindrem o średnicy 10 cali (254 mm), co ma symulować pojazd, nad którym kierowca traci kontrolę i uderza w przydrożny słup. Pojazd ładuje się na sanie pod kątem 75 stopni do kierunku uderzenia, natomiast cylinder ustawia się w jednej linii z głową manekina testowego. Następnie sanki wciągają pojazd z prędkością 32 km/h. Jest to procedura porównywalna z Euro NCAP (identyczna prędkość). 

              Dodatkowe testy zderzeniowe samochodów bateryjnych

              W przypadku samochodów NEV (pojazdów elektrycznych z akumulatorem typu plug-in) stosuje się też tzw. test skrobania podwozia w oparciu o półkulistą barierę o średnicy 150 mm, która symuluje samochód przejeżdżający po dużych obiektach. Obejmuje on samochody z zewnętrznie zamontowanymi pod podwoziem zestawami akumulatorów. Pierwszy test dotyczy sprawdzenia potencjalnie wrażliwych obszarów wzdłuż przedniej krawędzi akumulatora, takich jak układ chłodzenia i wyjścia okablowania, a jeśli ich nie ma, test ten jest pomijany. Górna część bariery kulistej znajduje się 30 mm powyżej dolnej części akumulatora, ustawia się pojazd tak, aby bariera była pośrodku wrażliwego obszaru i przejeżdża się przez nią z prędkością 30 km/h. 

              Drugi test polega na zamontowaniu zestawu akumulatorów i akcesoriów na platformie kołowej odchylonej do góry pod kątem 3 stopni, a następnie przeciągnięciu platformy przez barierę z prędkością 20 km/h i ponownie skierowaniu jej w stronę wrażliwych miejsc na przedniej krawędzi. Test powtarza się dla każdego potencjalnie wrażliwego punktu akumulatora. Po każdym teście akumulator poddawany jest obserwacji w celu upewnienia się, że instalacja galwaniczna utrzymuje się na poziomie powyżej 100 Ω/V, wyciek elektrolitu z akumulatora jest mniejszy niż 5 litrów w ciągu 30 minut oraz nie dochodzi do pożarów ani eksplozji. Po zakończeniu wszystkich testów zestaw akumulatorów zanurza się pod wodą na głębokość 1 metra na 30 minut, a po wyjęciu z wody obserwuje przez 2 godziny, monitorując jego temperaturę. Ewentualne pożary lub eksplozje powodują niepowodzenie testu.

              Symulowane i wirtualne testy C-NCAP

              Wśród symulowanych testów znajdziemy m.in. test uderzenia kręgosłupa szyjnego, który polega na umieszczeniu fotelika na sankach w podobnej orientacji ,w jakiej był pierwotnie zamontowany w pojeździe, aby umożliwić symulację uderzeń tylnych. Próba polega na przyspieszeniu sań ze szczytem przyspieszenia 11 G w ciągu 93 milisekund, co daje wzrost prędkości o 20 km/h. Test ten jest podobny do Euro NCAP, jednak wyróżnia się mniejszą o 16 km/h prędkością i przyspieszeniem mniejszym o 10 G. Drugim z symulowanych testów jest sprawdzenie poziomu bezpieczeństwa pasażerów drugiego rzędu, w tym test uderzenia w boczny słup bez znaczącej ingerencji do wnętrza.

              Z kolei wirtualnym testem jest procedura ochrony pasażerów znajdujących się w nieodpowiedniej pozycji i przeprowadza się go wyłącznie w autach z systemem hamowania awaryjnego (AEB). Test ocenia ochronę przed kolizją po przemieszczeniu pasażera w wyniku silnego hamowania wywołanego AEB na krótko przed uderzeniem podobnym do testu czołowego nakładania się w 50%.

              Jakie systemy bezpieczeństwa brane są pod uwagę w testach C-NCAP?

              Procedura C-NCAP ocenia również systemy bezpieczeństwa obecne we współczesnych samochodach, w tym:

              • System autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB)
              • Ostrzeżenie o opuszczeniu pasa ruchu (LDW)
              • Asystenta utrzymania pasa ruchu (LKA)
              • Monitorowanie martwego pola (BSM)
              • Rozpoznawanie znaków drogowych (TSR)

              W przypadku testów Euro NCAP pod uwagę brane są jeszcze m.in. system powiadamiania ratunkowego eCall oraz układ monitorowania wzroku kierowcy.

              Wyniki testów C-NCAP vs Euro NCAP na przykładzie wybranych modeli

              Porównamy teraz wyniki przykładowych modeli samochodów, które zostały ocenione według najnowszych kryteriów wprowadzonych w obu przypadkach w 2024 roku.

              Przykładem samochodu, który zdobył 5 gwiazdek w obu testach zderzeniowych, jest chiński Leapmotor C10.

              Kategoria oceny C-NCAP Euro NCAP 
              Ogólna ocena (gwiazdki) ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐⭐⭐⭐
              Ochrona pasażerów 93,94% –
              Ochrona dorosłych – 89%
              Ochrona dzieci – 85%
              Ochrona pieszych 69,45% 77%
              Systemy bezpieczeństwa 93,61% 76%

              Leapmotor C10

              Kolejnym przykładem jest Volkswagen Tiguan, który zdobył w obu testach zderzeniowych 5 gwiazdek. 

              Kategoria oceny C-NCAP Euro NCAP 
              Ogólna ocena (gwiazdki) ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐⭐⭐⭐
              Ochrona pasażerów 87,50% –
              Ochrona dorosłych – 83%
              Ochrona dzieci – 88%
              Ochrona pieszych 78,79% 84%
              Systemy bezpieczeństwa 85,61% 78%

              Dla porównania podajemy teraz przykład modelu ocenianego według starszych kryteriów. Jest nim BMW serii 5 G60, które w obu przypadkach zdobyło 5 gwiazdek (w Chinach oceniano elektryczne i5):

              Kategoria oceny C-NCAP Euro NCAP 
              Ogólna ocena (gwiazdki) ⭐⭐⭐⭐⭐ ⭐⭐⭐⭐⭐
              Ochrona pasażerów 89,57% –
              Ochrona dorosłych – 89%
              Ochrona dzieci – 85%
              Ochrona pieszych 89,69% 86%
              Systemy bezpieczeństwa 91,94% 78%
              Zobacz podobne artykuły
              chiny baterie produkcja dominacja

              Chiny dominują na rynku baterii. Rekordo...

              Chiny osiągnęły nowy rekord w produkcji baterii do samochodów elektrycznych, generując w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy 2025 roku aż 1122 GWh....

              Daniel Marek 25.10.2025 4 min
              JAC JS8 Pro

              Porównanie: JAC JS8 Pro vs Volkswagen Ta...

              Na polski rynek trafiła kolejna chińska marka w postaci JAC. Producent kusi rzecz jasna ceną, jednak nie tylko ona jest atutem JAC JS8 Pro. Zestawi...

              Paweł Bartocha 24.10.2025 7 min
              xpeng x9 erev

              Xpeng X9 EREV. Minivan z ponad 1600 km z...

              XPeng we współpracy z Volkswagenem prezentuje minivana X9 EREV – hybrydę o rekordowym zasięgu 1602 km, w tym 450 km w trybie elektrycznym. To przeł...

              Daniel Marek 23.10.2025 4 min
              wypadek autem w leasingu co zrobić krok po kroku

              Wypadek samochodem w leasingu - co zrobi...

              Czy wiesz, jakie obowiązki i prawa ma leasingobiorca po wypadku? Kto wzywa policję, jak poprawnie spisać oświadczenie, jakie są różnice między szko...

              Beata Szymańska 21.10.2025 12 min
              jetour g700 jangcy

              Jetour G700 pokonał... rzekę Jangcy. 1,5...

              Rosnące zainteresowanie chińskimi samochodami na europejskim rynku budzi wiele emocji. Choć niektórzy próbują umniejszać wysiłki chińskich producen...

              Daniel Marek 19.10.2025 3 min
              Omoda 9 Super Hybrid

              TEST: Omoda 9 Super Hybrid – nie bez pow...

              Chińska propozycja koncernu Chery – Omoda 9 Super Hybrid – pojawiła się na polskim rynku zaledwie kilka miesięcy temu i zdobyła niemałą popularność...

              Klaudia Figiel 15.10.2025 8 min
              Dodaj samochód
              do porównania
              Dodaj jeszcze jedno auto, aby porównać oferty
              PORÓWNAJ

              Polecane przez ChinskieSamochody.pl

              • Baic
              • Bestune
              • BYD
              • Chery
              • DFSK
              • Forthing
              • JAC
              • Jaecoo
              • Leapmotor
              • MG
              • Omoda
              • Baic Beijing 3
              • Baic Beijing 5
              • Baic Beijing 7
              • Baic BJ60
              • Bestune T77
              • BYD ATTO 2
              • BYD Dolphin Surf
              • BYD Seal
              • BYD Seal 5
              • BYD Seal 6
              • BYD Seal 6 DM-i
              • BYD Seal U
              • BYD Sealion 7
              • BYD Tang
              • Chery Tiggo 7
              • Chery Tiggo 8
              • DFSK E5
              • DFSK FX 600
              • Forthing T-Five
              • Forthing U-Tour
              • JAC 7
              • JAC JS8 PRO
              • Jaecoo 7
              • Leapmotor C10
              • Leapmotor T03
              • MG 3
              • MG 4
              • MG HS
              • MG MGS5
              • MG ZS
              • Omoda 5
              • Omoda 9

              Dane firmowe

              • Kontakt
              • Kariera
              • Strefa wiedzy
              • Biuro prasowe
              • CSR
              • O nas
              • Magazyn Superauto.pl
              • Magazyn Superauto.pl - Facebook
              • Superauto.pl - Facebook
              • Kalkulator leasingowy
              • Kalkulator kredytowy
              • Superauto.pl
              • Nowydostawczy.pl
              • Nowyosobowy.pl
              • Polityka prywatności
              • Polityka fotografii
              • Zaufani partnerzy
              • Regulamin
              Obserwuj nas na:
              2025 - Superauto.pl Sp. z o.o.,
              ul. Stalowa 16, 41-506 Chorzów
              Jesteśmy częścią
              Wirtualna Polska Holding S.A.